lisa_grotherus_stipendiegrafik.png

Lisa Grotherus. Foto: Hedda Axelsson
Lisa Grotherus. Foto: Hedda Axelsson
Nyhet10 augusti 2021
Vilka parametrar är egentligen avgörande för ett verks kvalitet? Själva intentionen är en av dem, menar Lisa Grotherus. Hon är precis som flera andra ledamöter i stipendiekommittén van att själv söka stipendier – nu ska hon istället bedöma andras ansökningar.

– Det känns stort och väldigt ärofyllt att bli betrodd med det här uppdraget, säger Lisa Grotherus som i augusti kliver in som ny ledamot i Stims stipendiekommitté. Hon berättar att hon tidigare suttit i rekryteringsgrupper inom branschen men aldrig varit i en position där hon som ska bedöma andras konstnärliga verk.

– Bara att bli tillfrågad är stort i sig! Men nu i nästa steg så har jag också ett ansvar att göra de som ansöker rättvisa. Det känns även betydande på ett personligt, kreativt och konstnärligt plan för att jag tror att det kan bli en rejäl utmaning – men också otroligt lärorikt. Jag längtar efter att få lyssna på all denna musik!

Tidigare stipendiat och mottagare av jazzpris

Lisa Grotherus berättar att hon i hög grad kan identifiera sig med de sökande. Som frilansande musiker och kompositör har hon själv sökt många olika stipendier genom åren och varit med om att både få nej och ja. Ja fick hon exempelvis under 2019 både från Stims dåvarande stipendiekommitté och i egenskap av mottagare av Skaps Jazzpris.

– Det är med stor ödmjukhet jag tar mig an den här uppgiften.

Hon har också en förståelse för att det kan vara extra känsligt att bli bedömd just för sina kompositioner.

 – Kanske för att många, precis som jag, ofta finner inspiration i sig själv och saker man varit med om. Möten, platser, upplevelser, frågor som man tycker är viktiga. De flesta kreatörer lägger in väldigt mycket av sig själva när man skriver musik, för det är det som skapar kvalitet. Det gör att man vill lyssna! Och då blir det ju mer känsligt att få avslag.

Lisa Grotherus jämför det med sitt eget musicerande:

– Även om man naturligtvis lägger in väldigt mycket av sig själv när man spelar musik; personlighet, personlig prägel, spelstil, ton och så vidare, så blir det ytterligare en nivå av självutlämning när man också skriver musik.

Hur avgör man vad som är stipendievärdigt?

– Det är ett svårt uppdrag att bedöma musik och bestämma vad som är kvalitet. Det finns ju så många olika parametrar som kvaliteten beror av; hantverksskicklighet, form, relevans, originalitet och nyskapande t.ex. Vissa parametrar kan också vara genrespecifika. Men en viktig parameter skulle jag säga är själva intentionen. Att musikskaparen vill någonting, att det finns en avsikt.

"Det behöver inte vara ett tydligt tema eller en särskild fråga man vill lyfta. Avsikten kan lika gärna vara att 'den här klangen är det vackraste klangen jag hört i mitt liv' eller 'de här två tonerna ska vara precis här, för de får mitt inre att vibrera'. Att tonerna är verktyget."

Hon understryker också att kvalitet i högsta grad är subjektivt.

– Det går att vrida och vända på begreppet kvalitet och vi kommer aldrig komma fram till en hundra procent vattentät definition, och jag ser verkligen fram emot att få diskutera det här tillsammans med de andra i kommittéen. Musik består av så många olika saker; samspel, skicklighet, tajming, uttryck osv. Därför är det också viktigt att stipendiekommittén byts ut, för att inte cementera den definitionen. Det är viktigt att det hela tiden sker förflyttningar kring hur man uppfattar och tänker kring musik – just därför känns det så bra att som ledamot ha ett mandat på tre år.

Snart är det dags! Vilka förväntningar och förhoppningar har du på arbetet?

– Jag ser fram emot att få bredda mitt lyssnande! Det är lätt att hamna i sina fack och därför känns det som en otrolig rikedom att få lyssna på musik från olika delar av landet, olika genrer, både stora och små grupper, olika sorters inspelningar.

Grotherus ser också fram emot att få jobba tillsammans med resten av stipendiekommittén – att få stöta och blöta sina tankar ihop med andra.

– Att motivera och sätta ord på saker som man inte brukar sätta ord på annars. Det känns stort på ett personligt plan, det liknar ingenting som jag gjort innan. Sedan tror jag att det kommer att bli tufft. Både att välja och att välja bort. Vi kanske inte kommer vara överens, men oavsett kommer vi få ta gemensamma beslut.

Har du något medskick till den som läser den här intervjun och vill söka Stims stipendium?

– Utgå från dig själv som konstnär och kreatör och ringa in det så gott du kan. Visa oss det du själv tycker är din styrka som musikskapare. Det genuina lyser igenom!

Stimstipendiet finns till för att främja ny svensk musik av hög konstnärlig kvalitet oavsett genre, och kan sökas av alla Stimanslutna och har delats ut sedan 1925. 
Besked om vilka som tilldelas stipendiesumman, som är på 10 000 kr, 25 000 kr eller 50 000 kronor, ges i av november till alla som ansökt. 

Vanliga frågor och svar om Stimstipendium

Från ansökan till Stimstipendium – så går det till när stipendiaterna utses