Nyhet13 september 2016
Idag krävs det inte ett stort skivbolag för att lyckas. Det krävs rätt nätverk. I alla fall enligt Jesper Åström, som har jobbat med digital taktik sedan 1998.

– Många har panik eftersom de vill att det ska fungera som det alltid har gjort. Men utvecklingen är omöjlig att stoppa, och det är på många sätt uppochnedvända världen mot tidigare. Artisterna och låtskrivarna gör det jobb som tidigare utfördes av managers och skivbolag – som i sin tur försöker ta över skapandet av musik för att få intäkter.

– I den gamla världen kunde vi planera, genomföra, dubbelkolla och slutligen trycka på en knapp när allt var helt klart och redo för omvärlden. Nu gäller det att våga testa, känna av respons och reagera på denna, säger han.

Det tycker många är läskigt och svårt – men nödvändigt, menar Jesper Åström. Här är hans fem tips till låtskrivare som vill lyckas i den digitala världen:

  • Hitta din publik
  • Samla på kontakter
  • Bygg ett nätverk
  • Engagera dig i dina följare
  • Häng med!

En längre intervju med Jesper Åström hittar du i nummer 3 av Stim-magasinet, som kommer ut i slutet av september.