Nyhet10 oktober 2019
Han kallas pop-professorn, är en av Sveriges mest namnkunniga musikjournalister – och sitter i juryn som utser årets vinnare av Stims pris Platinagitarren. Vi fångade honom för fem snabba frågor inför prisutdelningen 14 november.

Vad skiljer Platinagitarren från övriga musikpriser?

– Vad som är unikt med det här priset är att fokus är på svenska tonsättare. Kompostiörer, textförfattare, arrangörer. Det kan vara lika med en känd artist men behöver inte vara det. Fokus i våra diskussioner har varit på vad de åstadkommit som tonsättare.

Hur känns det att förväntas ha stenkoll på en bransch som förändras snabbare för varje dag? Blir du stressad ibland över att inte ha koll?

– Jag har börjat vända på det. Nyckeln till att fortfarande hålla på med det här, är att inse att man INTE kan ha koll. Det finns inte ett centrum i musiken längre, utan 100 olika: allt har blivit så fragmentariserat. När det läggs upp 40 000 låtar om dagen på streamingtjänster (jo, den siffran stämmer) så gäller det snarare att skaffa ett drönarperspektiv på vad som händer. 

Har du sagt att du gillat ett band eller artist någon gång för att verka cool?

– Jag har snarare gjort tvärtom. Jag har alltid bråkat med uppfattningen om vad som är coolt eller inte. Jag är känd/ökänd för att lyfta fram artister och genrer som andra avfärdar som ytliga. Jag har aldrig varit cool och kommer aldrig att bli det.

Vad är största skillnaden mellan att vara musikjournalist 2019 mot 2009?

– Det stora genombrottet för Spotify var 2009. Att alla som i dag lyssnar på musik har all musik som någonsin spelats in tillgänglig endast ett knapptryck bort borde förändrat musikjournalistiken mer än den gjort. De senaste 10–20 åren har kanske 90 % av all musikjournalistik försvunnit. Vi kan beklaga det, sörja det, men faktum är faktum: intresset är för litet för att det ska bära sig ekonomiskt. För att ha ett existensberättigande måste man som musikjournalist återuppfinna sig själv och bli relevant för dagens lyssnare/läsare. Ett sätt är att få läsare, lyssnare, tittare att känna att de lär sig något.

När vill du absolut inte lyssna på musik?

– Jag gillar tystnad, behöver tystnad, men jag kan faktiskt inte komma på några tillfällen då jag är emot musik. Några av mina största musikupplevelser har varit att sitta på en restaurang eller bar och DEN låten dyker upp högtalarna. Jag uppskattar till och med muzak!

Läs mer om Platinagitarren här.

Här hittar du hela juryn.