Nyhet22 november 2021
Stimgitarren delas varje år ut till en av Stims kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt, och samtidigt vill premiera att musikskaparna får ersättning. Precis som förra året har det strömmat in fantastiska motiveringar från små och stora verksamheter i hela landet, och det har varit en utmaning att välja. Och håll i hatten - här presenterar vi årets finalister i Stimgitarren 2021!

Södra Teatern

Södra Teatern på Mosebacke är ett av Stockholms äldsta och mest kända kulturetablissemang. Här lever och frodas musiken och man fokuserar stenhårt på att bjuda besökarna på en fantastisk musikupplevelse, oavsett om de löst biljett till en konsert under bar himmel eller vill njuta av livejazz till brunchen. För att matcha stämningen i hela huset spelas också anpassad bakgrundsmusik.

”Musiken är ständigt en del av vårt arbete på Södra Teatern. Under pandemin har vi arrangerat bland annat Andreas Weises Christmas live-stream, spellistor, konsertmaraton, Grammisgalan, Rockbjörnen, Pride, Winnerbäck Live, och Tiktok Sesh. Vi har också varit en av scenerna för Låt Live Leva, spelat in ett antal musikvideor i huset samt arrangerat 21 konserter på Mosebacketerrassen.”

Arena Båstad

Arena Båstad har en noggrant genomtänkt musikstrategi där musiken inte bara används som stämningshöjare, utan även för att till exempel guida publiken när det är dags för ny match. Man har också särskilt utvalda låtar för att få spelarna nere på planen att tagga till inför matchen, och för att skapa en minnesvärd prisutdelning. För att allt ska bli perfekt tar Arena Båstad hjälp av en DJ.

”Musiken betyder mycket för både spelare och publik. Det finns stora möjligheter när man satsar på musiken, även under ett evenemang som egentligen inte har musiken i fokus, och när kombinationen blir rätt blir det en perfekt matchning.”

ICA Sverige

Med cirka 1 300 butiker är ICA Sveriges ledande dagligvaruaktör. För sina handlare har ICA skapat den varumärkesanpassade musiktjänsten ICA Sounds. Den är resultatet av den forskningsstudie man gjorde för att mäta effekten av rätt musik ute i butikerna. Musiken visade sig höja upplevelsen rejält och den nya tjänsten erbjuder nu alla handlare särskilt anpassade spellistor - licensierade och redo att spela.

”ICA Sounds är finjusterad för att passa butikernas verksamhet in i minsta detalj - både för att öka försäljning och trivsel för kunderna och för att personalen ska ha en så bra arbetsmiljö som möjligt.”

First Camp

First Camp är Skandinaviens största kedja inom camping. Hos First Camp är besökarupplevelsen i fokus och man satsar helhjärtat på att bygga vidare på den gemenskap som finns mellan alla som campar. Här har musiken en framträdande roll, och barnshower, musikquiz, discokvällar och livemusik är stående inslag bland aktiviteterna.  

”Att inkludera musik är ett enkelt och uppskattat sätt att lyfta våra aktiviteter, det gör så stor skillnad! När du är på väg tillbaka efter en dag på stranden eller cykeln kanske du känner dig lite trött och sliten, och då kan rätt låt få energin att återvända direkt. Därför är vi på First Camp måna om att upphovspersonerna får betalt, så självklart har vi musiklicenser som täcker hela vår verksamhet. Dessutom har vi vår alldeles egna låt, Campa med oss, framförd av vårt lyckodjur Yessi!”

Prosalus AB

Prosalus har hittills gett ut över 120 000 doser covid-19-vaccin, och har använt sig strategiskt av musik på sina mottagningar under pandemin. Musiken spelar en roll både för att svetsa samman personalen och för att skapa en lugn miljö i en situation som annars kan upplevas stressande för många.

”Musiken skapar en bakgrund av trygghet och igenkänning i en vårdmiljö med högt genomflöde av personer. Vi använder musik för att skapa en avslappnad stämning för våra patienter vid vaccinationen.”

Albins Leksaker i Ljusdal

Hos Albins Leksaker i Ljusdal är stämningen på topp, inte minst bland småttingarna som besöker butiken. Här väljs musiken med omsorg för att passa både dem och deras föräldrar. Och Albins Leksaker vet vilken musik som fungerar - vilka låtar som kan starta samtal och få kunderna att trivas och stanna längre.  

”Vi har fått mycket beröm när vi spelar dansmusik - tvååringarna stannar upp och börjar dansa. Flera kunder har berömt oss när vi spelar dansband, och när vi spelar schlager så sjunger många med. Musiken skapar en mysig känsla av samhörighet.”

 

Mottagaren av årets Stimgitarr presenteras på stim.se den 26 november.

 

Citat är hämtade från inskickade nomineringar.

Om Stimgitarren 
Stimgitarren har delats ut sedan 2002 som uppskattning till verksamheter som använder musik på ett genomtänkt sätt, och som är noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete. Priset är en akustisk gitarr från Fender och ett diplom. Det är gratis att nominera, du behöver vara licenskund hos Stim. Bland tidigare vinnare finns Scandic Hotels, McDonald's, SVT, Swedebeat, Luger, Sticky Fingers, Max, IKEA, Malmöfestivalen, Studiefrämjandet och Gymnastikförbundet. Alla vinnare hittar du här

Låt dig inspireras
Så här jobbar Viking Line med musik

Visste du att...
Stim har en webbshop där du när som helst kan skaffa ett licenspaket?