Nyhet15 maj 2020
EU:s nya upphovsrättsdirektiv ska implementeras i svensk lag i juni nästa år. Just nu pågår förberedelser inom Justitiedepartementet som har tagit emot synpunkter från olika intressenter. Vi ställde tre snabba frågor om implementeringen till Alfons Karabuda, ordförande för Sveriges kompositörer och textförfattare (SKAP) och för European Composer & Songwriter Alliance (ECSA).

SVT har bl.a. påstått att det skulle innebära en ”enorm administration” att rapportera hur upphovspersonernas verk används. Samma argument hörs från de stora digitala plattformarna, trots att just information om användarnas beteenden är en del av deras kärnverksamhet. Varför är just transparens gällande användningen så viktig för upphovspersonerna och hur ser du på möjligheterna att komma tillrätta med problemet? 

– Först och främst klagas det bara på administrationsbörda från dessa aktörer när det gäller deras kostnader. För intäkter är man beredd att ligga i tiden med moderna system. För oss rättighetshavare är transparensen en självklarhet och ett krav för att branschen skall spela med öppna kort. Bara då kan vi upphovspersoner välja vilka aktörer vi vill samarbeta med och vilka som skall få använda vår musik. Det öppnar också för en sund konkurrens om vår musik som höjer värdet på det vi skapat. 

– Och i ärlighetens namn. SVT och de andra bolagen bygger ju sin affärsmodell på kreatörernas innehåll så det är ju egentligen vi som betalar för deras moderniserade system som skall klara att vara transparenta. Och det är vi helt ok med.

Du har med anledning av direktivet sagt att om användare av musik inte värnar om kreatörernas villkor så går de emot sig själva. Kan du utveckla?

– Det är enkelt. Att underfinansiera oss som skapar deras innehåll sänker kvalitén på deras produktioner, minskar deras konkurrenskraft och leder till att konsumenter väljer andra alternativ. Det är inte ett ökat antal jurister som SVT satsat på för att försvaga vår ställning som tittarna vill se mer av. De vill välja mellan en mångfald av filmer och musik, och DET är något vi gärna vill och kan bidra med.

Om du fick framföra ett budskap till de politiker och tjänstemän som ansvarar för implementeringen av direktivet, vad skulle det vara?
– Marco Giorello som är chef över Copyright Unit (DG Connect) vid EU-kommissionen sa vid vårt event Creators Conference i Bryssel:

"The Copyright Directive aims at ensuring a transparent and proportionate remuneration for creators. All EU countries should now engage in an ambitious implementation to guarantee that all creators can fully benefit from the exploitation of their works."

– Jag kan bara hålla med och det är Sveriges plikt att bidra till att EU:s gemensamt överenskomna mål här uppfylls och inte låta mediebolagens egenintresse få för stor vikt vid implementeringen. Det vinner nämligen ingen annan än mediebolagen på, och direktivet har kommit till för att skapa balans och transparens för hela den kulturella värdekedjan. Med den balansen kommer vi också att kunna erbjuda bättre tjänster och utbud för konsumenterna, även långsiktigt.