Musik ute i handeln

Musik skapar en trivsam atmosfär och kan hjälpa dig att få dina kunder att konsumera mer, eller att varva ner och känna sig rofyllda.

När du spelar musik i din verksamhet behöver du en musiklicens från Stim. Det gäller oavsett om du spelar upp musiken streamad från internet, radio, cd-spelare, eller någon annan typ av musikspelare – eller om du har tv i lokalen. Det är du som driver verksamheten som är ansvarig för att skaffa licensen.

Här kan du som vill ha tips om hur du bäst använder musik i din verksamhet läsa mer.

Vart går pengarna?

De pengar Stim tar in fördelar vi mellan dem som äger rättigheterna till musiken enligt upphovsrättslagen. Stim ägs av rättighetshavarna och är en ekonomisk förening som inte har något vinstintresse för egen del. De pengar vi inkasserar från licenstagarna fördelar vi individuellt till musikskaparna och musikförlagen.

Butik

Du som har en butik där du spelar musik är skyldig att teckna musiklicens hos oss. För daglig uppspelning av bakgrundsmusik i en butik med en försäljningsyta upp till 200 kvadratmeter är årsavgiften 1 910 kr.

Köpcentrum

Om ni spelar musik i köpcentrumets allmänna utrymmen, till exempel i utrymmen utanför butikerna, hissar, parkeringshus eller på gågator och torg, behöver ni en musiklicens. Licensen för de allmänna utrymmena gäller inte de enskilda butikerna i köpcentrumet – de måste ha separata licenser om de spelar musik för sina kunder. För daglig uppspelning av bakgrundsmusik i ett köpcentrum med ytor upp till 1000 kvadratmeter är årsavgiften 7 641 kr. För enskilda musikevenemang och inspelad bakgrundsmusik är avgiften 572 kr per dag vid max 500 besökare.

Marknader

Som arrangör av marknader eller tivoli och liknande verksamheter behöver du musiklicens från Stim för den inspelade bakgrundsmusik som spelas upp. Det är du som är arrangör som tecknar licensen. För en marknad med 2 500 besökare per dag är avgiften 780 kronor per dag.