Nyhet15 november 2017
De globala royaltyintäkterna till upphovspersoner når nya rekordnivåer med 9,2 miljarder euro för 2016. Det är en ökning med 6 procent gentemot föregående år.

Siffrorna offentliggjordes nyligen av Stims paraplyorganisation International Confederation of Societies of Authors and Composers (CISAC). Intäkterna för digital konsumtion har nästan tredubblats sedan 2012 och växte med över 50 procent 2016, och ligger nu på knappt 1 miljard euro. Detta till stor del tack vare att streamingen ökar kraftigt. Globalt sett står den digitala delen enbart för 10 procent av intäkterna, men Sverige sticker tydligt ut på området. För Sverige är 33 procent av de totala intäkterna från digital konsumtion, vilket gör oss till det tredje mest digitala landet när det gäller upphovsrättsliga ersättningar. Bara Korea och Mexiko ligger före.

Vi ser samtidigt en ökning bland svenskar som prenumererar på digitala musiktjänster. Det senaste året har en ökning skett med 6 procentenheter, från 44 till 50 procent. Ökningen är kraftigast för 12-15 åringar, där vi ser en ökning från 60 till 77 procent som uppger att de prenumererar för att få tillgång till musik via internet. Detta enligt statistik från Internetstiftelsen.

– En förutsättning för en hållbar digital musikmarknad är en betalande publik, därför är det oerhört glädjande att allt fler inser värdet av musik och köper tjänster för att få kunna konsumera all den musik som finns tillgänglig online idag. De senaste årens digitalisering har lett till att fler får tillgång till mer musik, vilket självklart Stim välkomnar, säger Karsten Dyhrberg Nielsen, vd för Stim.

Top 10 av länderna med störst andel digital konsumtion

  1. Mexiko 36,10%
  2. Sydkorea 33,50%
  3. Sverige 32,60%
  4. Storbritannien 22,20%
  5. Kanade 18,10%
  6. Australien16,20%
  7. Danmark 13,90%
  8. USA 13,60%
  9. Japan  10,40%
  10. Tyskland 9,30%