Nyhet25 oktober 2018
Senaste numret av Stim-magasinet har förhoppningsvis nu landat i din brevlåda, annars kan du läsa den här!

I höstnnumret 2018 pryds omslaget av Cherrie som snabbt har tagit plats som en av Sveriges största R&B-stjärnor. "Jag har alltid älskat R&B. Där finns de vackraste och finaste melodierna. Samtidigt finns en sådan berättarkraft, pondus och ärlighet i hiphopens texter som jag gillar" säger hon i en stor intervju i tidningen.

Vi gör också en djupdykning i temat reklammusik. Att skapa musik till reklamfilm handlar till stor del om att förmedla känslor och sätta toner till bilder. Men det innebär också hårt arbete och en balansgång mellan ego och kreativitet. Vi har träffat tre skapare av reklammusik. De har alla olika erfarenheter och olika sätt att arbeta... 

Dessutom: 

  • Tonartsbyte -  Genom att delta i det internationella jämställdshetsprojektet Keychange hoppas Stim på fler kvinnor i ledande och kreativa roller i musikbranschen.
  • 100-åringen - I hundra år har Föreningen Svenska Tonsättare, FST, arbetat för att främja den musikaliska mångfalden. Nu firar de detta med evenemang runt om i hela landet. 
  • Bottennapp - Situationen för låtskrivare och artister är ofta tuff. Det kan leda till psykisk ohälsa. 
  • Delseger i EU - I september vann musikskaparna en viktig delseger när ett kompromissförslag om en modernisering av upphovsrätten röstades igenom i Europaparlamentet.

Allt det här och givetvis ännu mer hittar du i nya Stim-magasinet. Läs gärna tidningen digitalt när du vill.

 

Stim-magasinet ges ut två gånger per år som papperstidning och digitalt. 
Du hittar alla tidigare nummer här >>