Nyhet27 januari 2014

GLF:s statistik över musikförsäljningen i Sverige 2013 visar att den totala musikförsäljningen gick upp med 5 procent, från 943 miljoner till 990 miljoner kronor.

 

6 miljoner fysiska skivor såldes under året. Den digitala försäljningen ökar och står för 76 procent av den totala försäljningen. 71 procent av den totala försäljningen kommer från strömmande musiktjänster, vilka ökade mest under året, med 30 procent. Av den totala försäljningen är 39 procent lokal repertoar och 61 procent internationell repertoar.

Kommentar från Ludvig Werner, VD för Ifpi Sverige kring statistiken:

”Tre raka år med försäljningsökning genererar den högsta årsförsäljningen sedan 2004 och branschens omsättning har nu ökat med totalt 27 % de senaste fem åren. Trots detta omsätter branschen nu, 13 år senare, endast 60 % av toppåret 2000. Om vi väljer att fokusera på den ”nya” bransch som vuxit fram med streamingen är siffrorna dock mycket positiva och placerar Sverige som världsledande vad gäller tillväxt och användning av streamingtjänster”.

 

Statistiken kommer ifrån Ifpi Sverige.