patrik_melanie_svartvit1.png

Patrik Jean, Melanie Wehbe
Patrik Jean, Melanie Wehbe
Nyhet29 januari 2020
Tillsammans med Herman Gardarfve skrev de Treading Water, enda Idollåten som blivit listetta i Sverige, och 2019 levererade de vinnarlåten ”Rain”. Nu är samma trio aktuell som låtskrivare till The Mamas bidrag ”Move” i Melodifestivalen. Här berättar Patrik Jean och Melanie Wehbe mer om sitt samarbete och delar med sig av sina bästa låtskrivartips.

I en digital värld är det enklare än någonsin att skapa musik med andra. Men vad är nyckeln till ett gott låtskrivarsamarbete och när blir en låt för personlig för att låta någon annan framföra den? Stim träffade Patrik Jean och Melanie Wehbe som både skriver låtar till andra och till sina egna artistprojekt – och som jobbar ihop så ofta de har möjlighet. 

Melanie berättar att de lärde känna varandra kring 2011/2012 eftersom de hade samma manager vid den tiden. Det dröjde dock till 2016 innan de skrev musik ihop för första gången och sedan dess har de varit nära vänner.

Patrik: Vi bor nära varandra och hänger mycket privat också. Vi är lika i vårt sätt att arbeta och det gör att vi kompletterar varandra både i vårt musikskapande och som vänner. Jag är verkligen en nio till fem-person som trivs med kontorstider – jag vill kunna planera min tid.

Melanie: Och jag gillar att du är så! Jag tycker också att det är viktigt med en start och ett slut på dagen. Vi älskar deadlines och triggas av att jobba under press. Därför är det så fint att vi parallellt med våra sologrejer ser till att vi, tillsammans med vår vän Herman Gardarfve, sitter minst en gång i veckan och skriver musik ihop. Vi behöver den strukturen för vårt skapande. Idol-låten Treading water var ett av våra första projekt tillsammans och efter det trivdes vi så bra att vi ville fortsätta jobba ihop regelbundet. Vi jobbar dock fortfarande med andra för att få influenser utifrån.

Patrik: Men även om vi båda är vana att jobba i olika konstellationer så blir det alltid en startsträcka med nya människor. När vi jobbar i vår trio så vet vi precis var vi har varandra och det är så skönt. Då kan vi fokusera hundra procent på jobbet. Och på att ha kul!

Melanie: Ja, glädjen är så viktig. Det är klart man vill ha mat på bordet men främst gör vi ju detta för att det är roligt. Vi vill skapa minnen ihop! 

Patrik: Och vi kan verkligen vara brutalt ärliga med varandra eftersom vi är så trygga i vår relation. Jag har en enorm respekt för Melanie och hennes talang.

Melanie: Detsamma! Vi känner varandra så bra att det ibland räcker med att bara titta på varandra för att veta exakt vad den andra tycker, tänker och känner. Vi har upptäckt att vår styrka är att kunna skräddarsy en låt för ett visst sammanhang eller artist men samtidigt behålla känslan. Man måste känna känslan.

Patrik: Precis, på gott och ont är vi oerhört känslostyrda.

Om vi backar tillbaka lite då, till innan ni lärde känna varandra. Hur började er musikaliska resa?

Patrik: Jag har skrivit både texter och melodier sedan jag var väldigt ung men det dröjde tills jag var 18 då jag hade lärt mig spela gitarr innan jag faktiskt kunde spela upp det som fanns i mitt huvud. Men att gå från att skriva på pojkrummet till att jobba med andra låtskrivare blev en chock. Det tog lång tid för mig att vänja mig vid att skriva med andra, men när jag väl började skriva till andra artister upptäckte jag en ny kärlek som utvecklat mig mycket som musikskapare.

Melanie: Jag fick också en chock när jag skulle börja skapa med andra. Jag tänkte: ”Ska jag lyssna på andra i en skapandeprocess när det handlar om känslor?” Det är en fin balansgång i att lyssna på andra och att lyssna på sig själv. Jag behövde lära känna branschens tuffhet och se branschen ur nya perspektiv. 

Både Patrik och Melanie nämner hur viktigt det är för kreativiteten att vara ärlig mot sig själv. 

Patrik: Ett viktigt steg för mig som låtskrivare var att komma ut. Då förändrades något i mitt skapande, jag har blivit bättre med ärligheten.

Melanie: För att vara kreativ och kunna skapa måste man kunna möta sig själv. Då är då det blir som vackrast! Under tonåren kunde jag känna mig förvirrad och osäker i mig själv och min identitet. Och ensam i just detta. Men det har verkligen förändrats och musiken har fungerat som en egen värld att kunna fly till. 

Upplever ni att det finns starka normer i musikbranschen?

Patrik: Musiken ger alla ett utrymme att uttrycka sig själva, på ett sätt en frihet. Men det finns så sjukt mycket förlegade synsätt inom vissa delar av musikbranschen, så mycket sexism och homofobi. Det gör att det går en extra vända i huvudet när man skriver, kring vilka pronomen man använder till exempel. Det har funnits lägen där jag känt att det skulle bli obekvämt att sjunga om en kille, vilket bara gör mig mer benägen att göra det för att skapa förändring. Men det händer mycket nu, och de senaste två åren har jag upptänkt så många artister som inte är en del av heteronormen, som på något sätt tagits emot väl. Det är kul att se att det som inte är normen blir mer och mer representerat inom popmusik. 

Melanie: Ja, det håller på att förändras. I tonåren kunde jag känna mig ensam men i dag känner jag mig glad för kommande generationer. Vi vevar flaggan högt! Man behöver inte sätta en etikett på sig själv, men alla ska kunna känna att man får leva ut. Sedan begynnelsen har ju show-biz och kreativa yrken dragit till sig människor som vågar vara sig själv.

På tal om show-biz, det är ju en bransch som stundtals är tuff med hård konkurrens. Hur får man energi till att fortsätta i perioder när det går trögt?

Patrik: Jag kan inte se mig själv göra något annat, så hur tufft det än har varit har jag aldrig velat lägga av. Man kan inte förlita sig på att andra människor kan ta en dit man vill komma. Oavsett signad eller inte. I den här branschen kan man aldrig riktigt slappna av – på gott och ont. Det handlar om mer än bara att skapa. Det går tyvärr inte att sitta och vänta på att någon ger en jobb, man måste ta det i sina egna händer.

Melanie: Det är fantastiskt att vara talangfull, men för att lyckas handlar det om andra aspekter. Du måste ha ett kontaktnät. Många tror att det ska gå över en natt. Det är jätteviktigt att vårda sina relationer! Det tar tid att lära känna folk. Jag har haft stunder när jag känt mig energilös eller trött. När jag fått bakslag. Men för varje dag lär vi känna oss själva och branschen mer och för mig är det otänkbart att göra någonting annat. Jag har skapat sedan jag var 14 så jag kommer inte att ändra riktning. Musik är vad jag ska göra.

Vad gäller vikten av att skapa ett kontaktnät framhåller Patrik vikten av att relationerna är äkta.

Patrik: Ha människor runt dig som delar dina värderingar och ger bra energi.

Melanie: Där du trivs är där du ska vara, där skapar du bäst.

Ni som både skriver till andra och till er själva, hur skiljer sig de processerna åt?

Melanie: Det kan vara svårt att avgöra ibland vilka låtar som är för personliga för att ge till någon annan. Jag behövde ge bort en väldigt personlig låt för att verkligen lära mig skillnaden. Det var en låt som jag hade tänkt till mig själv men som blev uttagen till Melodifestivalen. Det var min första ’placering’ i Mellon och jag valde att låta den gå till artisten. Men det var svårt. Efter det lärde jag mig att skilja på när det är för personligt. Nu kan jag säga direkt i en session att ”nej, den här tar jag själv”!

Patrik: Jag har också blivit bra på att skilja på det som är till mig och till någon annan. Jag känner det från första raden. Vissa låtar behöver bara skrivas av och sägas till världen men kan bättre förmedlas genom någon annan.

Melanie: Ett bra exempel är min låt ”Irony” där vi jobbade tillsammans och Patrik spottade ur sig en helt fantastisk melodi. Då tittade jag på honom och sa: ”behåll den”.

Vilka är era bästa låtskrivartips?

Melanie: Använd röstmemon på telefonen! Och döp dina anteckningar. Så fort du kommer på en melodi, skriv ner den! Se till att ha en lista med titlar med dig och skriv ner allt som inspirerar dig. Ett till bra tips som jag fått från en annan låtskrivare är att plocka en favoritline från någon av dina låtar och göra en egen låt av den. 

Patrik: Ibland har man saker man vet är bra – men ibland har man idéer som kanske inte är bra men som måste ut. Att skriva av det dåliga kan hjälpa en att kunna skilja på bra och dåligt. Var inte rädd för att skapa en dålig låt!

Melanie: Och dessutom måste inte varje låt vara känslomässigt uttömmande. Det räcker med att ha kul ibland, ta det lätt! Alla låtar har ett hem – följ låten dit den vill gå.

Är du låtskrivare och inte redan med i Stim? Gå med här.
 

Stimfakta

Patrik Jean

Anslöt sig till Stim: 12 juni 2012
Första registrerade låt: Second Time Around

Melanie Wehbe
Anslöt sig till Stim: 3 oktober 2012
Första registrerade låt: Irresistible

Tags