stimgitarren_2017.jpg

Rickard Berthold och Ulf Dannberg från McDonald's Sverige. Foto: Daniel Nordström
Nyhet30 november 2017
2017 års Stimgitarr går till McDonald’s, som nyligen har lanserat en helt ny musikstrategi för alla sina restauranger i Sverige. "Vi har beslutat att se musik som marknadsföring, så att få Stimgitarren betyder jättemycket", säger Rickard Berthold, Digital Lead på Svenska McDonald’s.

McDonald’s får priset för att de tagit ett helhetsgrepp om musiken på sina restauranger samt för att de visar hur man kan skapa värde med musik och samtidigt värna om långsiktig hållbarhet inom det svenska musiklivet.

- Det här är en bekräftelse på att vi valt rätt väg, säger Rickard Berthold.

Den första oktober i år inleddes arbetet med att ge samtliga McDonald’s-restauranger i Sverige en enhetlig musikalisk profil. Tidigare har varje restaurang skött sin egen musik, men nu har man skrivit ett centralt avtal med företaget Soundtrack Your Brand, som kurerar en unik spellista åt McDonald’s med cirka 2 000 låtar, som uppdateras kontinuerligt. 

Arbetet har föregåtts av ett gediget researcharbete. Två studier har utförts, med bland annat HUI och företaget Soundtrack Your Brand – och resultatet var solklart.

- Dels påverkar musiken försäljningen av hamburgare, dryck och tillbehör. Men framför allt påverkar det försäljningen av det vi kallar för add-ons, till exempel glass, shakes och smoothies. Gästerna trivs bättre på restaurangen, de sitter kvar längre och då handlar de mer.

Det ledde till att McDonald’s beslutade att hantera musiken som marknadsföring, likt reklampelare, menyer och digitala skärmar.

- Vi kunde konstatera att vi lade ner ganska stora resurser på vår meny, belysning, materialval och färgsättning för att bygga varumärket – men ganska lite på musiken. Musiken är ju faktiskt bland det första man uppfattar när man kommer in i en butik eller restaurang.

Även om det är första gången McDonald’s belönas för sin musikanvändning, är det inte första gången de få en utmärkelse.

- Vi får se till att hänga upp den här fina gitarren mellan våra Guldägg och Silverägg som vi har sedan tidigare. McDonald’s arbetar väldigt aktivt med marknadsföring och vi har vunnit flera pris. Nu senast vann vi folkets pris på Roygalan med ”Gör Donken” vilket vi är väldigt glada för.

Så nu blir det fest?

- Vi kommer att kommunicera ut vårt pris, så alla får reda på allt om hur viktig musiken är för oss. Och självklart se till att bjuda på en liten fest här inne.

Motivering

"Sveriges ledande hamburgerkedja Mc Donald's får Stimgitarren 2017 för att under detta år tagit ett nytt helhetsgrepp om musiken på sina restauranger. Riktig musik, på rätt plats, vid rätt tidpunkt bidrar till en strategiskt genomtänkt atmosfär och en helhetsupplevelse för McDonald's gäster. Med sin nya musikstrategi visar McDonald's vägen för hur man kan skapa värde med musik och samtidigt värna om långsiktig hållbarhet inom det svenska musiklivet. McDonald's nya satsning på musiken på deras drygt 200 restauranger är något Stim vill prisa – tillsammans ser vi till att musikskapare ersätts när deras musik spelas på dygnets alla timmar på restaurangerna runt om i landet.”

 

Om Stimgitarren

Stimgitarren har delats ut sedan 2002. Det är en uppskattning till Stims kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet och som varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete.
Se tidigare mottagare av Stimgitarren.

Fakta/McDonald’s

  • Grundades av bröderna Richard och Maurice McDonald på 1940-talet i Bernadino, Kalifornien, USA.
  • Den första McDonald’s-restaurangen i Sverige öppnade 1973 på Kungsgatan i Stockholm.
  • Idag har McDonald’s 207 restauranger och cirka 12 000 medarbetare i Sverige.