Nyhet17 oktober 2022
Svenskarna och Internet är en årlig enkät som undersöker hur svenskarna använder internet och digitala medier. Bland annat studeras hur mycket det lyssnas på musik via olika strömningstjänster.

Det senaste året har 72 procent av alla internetanvändare över 8 år lyssnat på strömmad musik, rapporterar Internetstiftelsen - en ökning med 65 procent från 2021. Främst sker ökningen bland äldre, då lyssningen bland yngre redan är väldigt utbredd. Bland 90-talisterna är det hela 93 procent som lyssnar på musik via en strömningstjänst, t.ex Spotify, och 74 procent av alla som går i gymnasiet lyssnar på strömmad musik varje dag.

En stor del av musikersättningen till Stims anslutna kommer från playtjänster för TV, t.ex SVT Play och TV4 Play, och videotjänster som Netflix och Viaplay. Där ökar båda kategorierna, särskilt bland 30- och 40-talister.

Det är spännande att se hur snabbt streamingen tar över som främsta sätt att konsumera media på. Samtidigt saknas det idag en fördjupad diskussion om musikskaparnas ersättning när deras musik används på de olika tjänsterna. Nyligen kom det en spännande expertrapport i ämnet av musikbranschjournalisten Emanuel Legrand, läs den här.

Läs mer:

Ta del av Internetstiftelsens årliga rapport om Svenskarna och internet 2022.

Läs även expertrapporten om musikstreaming av Emanuel Legrand.