patrick_appelgren_-_foto_fredrik_lekman.png

Patrick Appelgren, ordförande i Musikförläggarnas produktionsmusikgrupp. Foto: Fredrik Lekman
Nyhet12 juni 2015
Alla lyssnar på den. Men nästan ingen pratar om den. Och om någon gör det är det ofta lite nedlåtande. Få genrer är så missförstådda som produktionsmusiken.

– Jag kan fortfarande höra folk använda ord som ”muzak”, ”trudelutter” och ”hissmusik”. Och inget kan vara mer felaktigt, säger Patrick Appelgren, ordförande i Musikförläggarnas produktionsmusikgrupp.

Produktionsmusik, katalogmusik eller ”library music” – musik som är skriven och inspelad för teve och andra bildmedier – kallas för lite olika saker. Och genren har funnits i över hundra år.

− Det finns många myter om hur produktionsmusiken uppstod. Det påstås till exempel att en stumfilmspianist i förra seklets början fick tio dollar
av biografägaren för att spela in sin musik på en stenkaka och på så vis gjorde sig själv överflödig. Men i stället fick han royalties när musiken spelades, säger Patrick Appelgren.


– Sedan dess har marknaden vuxit, inte minst när teven gjorde sitt intåg i hemmen, och i dag är utbudet gigantiskt. På tv och audiovisuella medier
räknar man med att upp emot 80 procent av all musik är produktionsmusik – inte bara i Sverige utan även i övriga Europa och USA.
Patrick Appelgren betonar flera gånger den höga kvaliteten på dagens produktionsmusik och inte minst den svenska.


– Den mesta produktionen sker i England, Tyskland, Frankrike och USA. Men även i Sverige produceras det mycket. Våra svenska upphovspersoner har gott renommé i utlandet och användningen av deras musik ökar.


Väldigt många stora filmkompositörer skriver produktionsmusik, till exempel Enrico Morricone, Hans Zimmer och Michael Nyman. Men även många unga, mindre etablerade kompositörer.


– Visst kan man droppa en massa namn. Men det är inte det vi konkurrerar med – det är kvaliteten på själva musiken, som användarna kan ladda ner direkt från förlagens webbplatser. Som köpare eller användare registrerar man sig och får då tillgång till all produktionsmusik. Vi direktlicensierar musiken, så den är clearad för omedelbar användning, säger Patrick Appelgren, som även är general manager för Universal Publishing Production Music med en repertoar på över en halv miljon verk.


Så finns det några restriktioner för i vilka sammanhang musiken kan användas?
– Vi har ju lagar och förordningar att förhålla oss till, och låtskrivarens ideella rätt innebär att musiken inte får användas i något sammanhang som kan kränka upphovspersonen. Men  hela modellen för produktionsmusik går ut på att musiken är clearad att användas överallt.