erstaklippan_6_3000px.jpg

Ersta konferens & hotell Foto: Camera Lucida
Ersta konferens & hotell Foto: Camera Lucida
Nyhet6 mars 2019
Åsa Dahlström, affärsutvecklare på Ersta konferens & hotell tävlade i Stim och Samis monter på Restaurang Expo i januari. Åsa skrev den bästa motiveringen och Ersta har därmed vunnit en ljud- och musikrådgivning värd 25 000 kronor från företaget Lexter.

Grattis till vinsten, hur känns det?
- Tack så mycket, det känns jättebra! Jag är glad över att just vi har vunnit en musikrådgivning.

Varför ville ni vinna en rådgivning?
- Vi har en stor bredd på vår verksamhet. Våra gäster är allt ifrån övernattande hotell- och konferensgäster till ätande och festande gäster i vår restaurang och festvåning. I vissa fall så möter våra gäster bara en del av verksamheten medan andra tar del av hela vårt erbjudande. Ibland så är det dessutom samma lokaler som används till skilda typer av verksamhet under olika tid på dygnet.

- Vi arbetar kontinuerligt med att skapa en röd tråd för gästen. Men när det kommer till ljud och musik så har vi ingen plan. Här är jag övertygad om att det finns mycket att göra. Rådgivningsvinsten kom som en sen julklapp.


Hur använder ni musik idag?
- Idag använder vi inte musik över huvud taget i våra lokaler. Festvåningen är naturligtvis ett undantag i och med att gästerna nästan alltid har musik i någon form. 

Vad tror du att rätt musikval kan göra för Ersta konferens & hotells verksamhet?
- Jag tror att ett strategiskt musikval dels kan fungera som förstärkare av hur vi vill att vårt varumärke ska uppfattas. Dels stödja våra gäster i de ärenden som de har när de besöker oss. Till exempel inspirerande och uppiggande musik i anslutning till våra konferensrum, rogivande musik vid hotellrummen samt skön, peppande musik på vår stora terrass under sommarmånaderna. 

- Den stora utmaningen för rådgivarna blir nog att komma med förslag som passar en modern verksamhet i historiska lokaler och med en stark identisk tillhörighet både till området och till Ersta Diakonisällskaps historia och värdegrund. Där får de allt något att bita i!
 

Vill du ha frihet att använda all världens musik? Läs mer om Stims musiklicens.

Visste du att

32% - så mycket ökade försäljningen när en butik började spela varumärkesanpassad bakgrundsmusik.

8 min - så mycket längre tenderar kunder att stanna i butiker som spelar relevant musik. 

41% - så mycket ökade försäljningen på genomsnittsnotan när restauranger spelade stämningsfull musik. 

61% - så mycket större är sannolikheten att personalen är nöjda med arbetsmiljön om du i en butik spelar musik licensierad av Stim och Sami istället för royaltyfri musik. 

 

Källor: "What does your brand sound like" Johansson & Moradi, 2015; Andersson 2012; HUI research, S O Daunfeldt 2014; Handelsanställdas förbund 2018.