RIKTIG MUSIK RIKTIGA KÄNSLOR

Nyhet23 maj 2017
Backyard Babies är näst ut i Stims och Samis kampanj för att uppmärksamma värdet av upphovsrättsskyddad musik. Kampanjen bygger på nätfenomenet ”musicless music videos”. Första filmen i kampanjen fick 65 000 visningar på mindre än en vecka.

Det är videon till Backyard Babies Minus Celsius från albumet ”Stockholm Syndrome” som nu får en remake till en musicless music video. Ursprungsversionen är regisserad av amerikanen Dean Karr som bland annat gjort videos åt Velvet Revolver, Cypress Hill och Marilyn Manson.

Målgruppen för Stims och Samis kampanj är näringsidkare som spelar musik i sina lokaler, såsom gym, kaféer, restauranger och butiker. Poängen är att visa på det kommersiella värdet av att spela riktig musik, till skillnad från så kallad friköpt musik utan tydliga avsändare.

– Riktig musik väcker känslor och det är den känslomässiga kopplingen som leder till mätbara resultat. Vi vet att en investering i rätt musik stärker varumärket och leder till såväl ökad försäljning som nöjdare medarbetare, säger Ann Rosenberg, försäljningschef på Sami.

Bra och relevant musik gör att kunder vill spendera mer och att anställda trivs bättre. Enligt en färsk undersökning från HUI Research i samarbete med Soundtrack Your Brand ökade snittförsäljningen i en restaurangkedja med 9,1 procent när man spelade varumärkesanpassad musik i lokalerna. På motsvarande sätt säger 44 procent av de tillfrågade i en undersökning från Demoskop, 2011, att de skulle lämna en offentlig miljö, butik eller liknande om de spelar ”fel” musik.

– Med Riktig musik. Riktiga känslor. vill vi visa att medvetna musikval påverkar både kunder och resultat positivt – samtidigt som man bidrar till det svenska musikundret, säger Peter Lindström, chef Members & Market på Stim.

”Musicless music videos” uppstod när österrikaren Mario Wienerroither beslöt sig för att börja lägga ljudeffekter istället för musik på populära musikvideor. Den mest sedda är hans version av David Bowies och Mick Jaggers Dancing in the Streets.

Genom att utsätta kända svenska musikvideor för samma behandling vill Sami och Stim visa på vilken roll musiken har för hur vi upplever världen. Första videon i kampanjen var en musicless version av E-Types eurodance-anthem This is the Way, regisserad av Matt Broadley.

Kampanjen Riktig musik. Riktiga känslor. är framtagen av Lennox PR och kommer att spridas i sociala medier och i Samis och Stims egna kanaler samt på kampanjsajten www.riktigakanslor.se.