Nyhet17 november 2015
Asien, filmmusik, digitalisering, produktionsmusik, feedbackpanel och prisutdelningar – men också rum för eget skapande. Programmet på årets Stim Music Expo var kanske bredare än någonsin tidigare. Och även det vassaste, om man får tro besökarna.

Det bjöds inte på mycket utfyllnad i programmet under årets Stim Music Expo den 19 oktober. Med så många intressanta gäster under en dag var det till att hålla koncentrationen på topp, även för besökarna. 

Eva Dahlgren inledde med ett invigningstal om vikten av att stå på sig som musikskapare och tro på sig själv. ”Jag förstår inte varför vi musikskapare har så dålig tilltro till den här fantastiska konstarten” sa hon och fick stående ovationer.

Spotify om digitala konsumtionsmönster följdes av ett panelsamtal om att skriva musik för den asiatiska marknaden. Fler fraser, mindre tonomfång, starka hooks, lätt att koreografera och en tydlig gräns mellan vers och refräng. Ungefär så är receptet för en hit i Korea eller Japan. Åtminstone om vi får tro den meriterade panelen Andreas Öberg, Johan Becker, Jonah Nilsson och Iris Choi.

Intresserföreningarna SKAP, Musikförläggarna och FST hade separata pass. FST en experimentell musikalisk workshop medan SKAP pratade musikbusiness och Musikförläggarna gick till botten med musikförlagens funktion. Adam Nordén samlade sedan åter alla åhörare i den stora hörsalen för att berätta om hur han arbetar med filmmusik.

”En underbar pastisch.” ”Var är refrängen?” ”En lysande låt, men den skulle behöva något som skaver.” Årets feedbackpanel, som var nästa punkt på schemat, var typecastad – text, musik, produktion och hitpotential – och gav massor av konstruktiv kritik till fyra av de inskickade bidragen. Ola Salo, Jennie Abrahamson, Pelle Lidell och Anders Bagge hade dessutom kul på scenen och lockade dagens största publik.

Därpå följde ett block bestående av samtal om filmmusik och om produktionsmusik, vilket ledde fram till dagens första prisutdelning och årets Stimgitarr som tilldelades Sveriges Television.

Linnéa Södahl och Iman Hultén heter två av upphovspersonerna bakom Zara Larssons hit Lush Life och de stod närmast på tur upp på scenen under programpunkten Så skrev jag musiken. Under samma vinjett klev sedan Mikael Karlsson upp för att beskriva hur han satte upp det mest avancerade musikstycket någonsin på Stockholms Opera. 

Som avslutning på dagens program tilldelades Tove Lo Platinagitarren för sina insatser som låtskrivare under det gångna året.