Nyhet15 mars 2017

Enligt YouTubes statistik besöker fler än en miljard personer sajten varje månad varje minut laddas det upp 100 timmar material. I Sverige använder 8 av 10 internetanvändare YouTube, enligt Internetstatistik från 2015. Nästan hälften gör det varje vecka och 2 av 10 gör det dagligen.

– Men det är inte bara tittandet som ökar. Fler väljer också att följa kanaler eller konton, vilket tyder på ett ökat engagemang bland användarna. Kanaler för komedi, spel och musik är vanligast att följa, säger digitala strategen Johanna Lindskog-Lindell.

Konkurrensen är således knivskarp. Men att avstå är inget alternativ, anser Johanna Lindskog-Lindell, då YouTube ger dig möjligheter att nå ut med din musik till hela världen samtidigt som du har full kontroll på ditt varumärke och ditt innehåll.
Utmaningen ligger i att göra sin YouTube-kanal attraktiv och engagerande. Här är Johanna Lindskog-Lindells bästa YouTubetips för tonsättare och låtskrivare:

1) Registrera konto
Börja med att registrera ett YouTube-konto på hemsidan. Alla kan kolla på YouTube, men ska du ladda upp eget material måste du ha ett konto. Eftersom Google äger YouTube kan du logga in via Gmail utan besvärliga avändarnamn och lösenord.

2) Jobba med bilden
Du kan döpa din kanal, välja olika teman och färger, liksom bakgrundsbilder. Lägg energi på detta. Tänk på bildens betydelse för ditt varumärke. Använd gärna en bild med vid vinkel, typ en panoramabild och tänk på att bildens centrum delvis täcks av videor och text.

3) Kanaltyp: musiker
Efter att du loggat in på ditt konto och din kanal så klicka på ”Settings”. Välj musiker som kanaltyp. Nu kan du presentera din biografiska information, turnédatum och andra framträdanden, genom att starta modulen för  ”event dates”.

4) Länka till din webbsajt  
 Att länka till din webbsajt eller andra ställen där du säljer din musik är ett sätt att uppmuntra till köp. Du kan också länka till ditt album i din biografi på valda sociala plattformar. För att göra en länk skriver du bara in URL-adressen till ditt album, sen gör YouTube automatiskt en hyperlänk. Kom ihåg att inkludera en webbsajt eller en köplänk i den första meningen av varje video du laddar upp.

5) Tagga
 Det är oerhört viktigt. Taggarna är de nyckelord som hjälper folk att hitta ditt material via YouTubes sökmotor. Lista de ord som kan relateras till din videos innehåll. Det kan handla om låtnamn, musiker som deltar, bandnamn, relaterade artister, teman, genre, platser och annat – och naturligtvis vem som har skrivit låten. För att tagga din kanal, klicka på ”Settings”. För att tagga en video, klicka på ”Videos” på menyn högst upp till höger. Klicka sen på ”Edit” bredvid den video du vill tagga. Tänk också på att videons titel ska vara sökbar – inga kryptiska namn.

6) Variera ditt innehåll
 Blanda lite. Kanalen blir mera levande och interaktiv om du till exempel publicerar intervjuer med bandmedlemmar eller dig själv. Intervjua ett fan!

7) Besvara alla inlägg
Att ge svar på tal är inte bara ett sätt att uppskatta besökare utan inspirerar också andra att kommentera dina videor. Stå gärna för den första kommentaren själv, genom att berätta något om din låt eller ditt musikstycke.

8) Dela
Klicka på ”share-knappen” under den video du vill dela. Då kan du dela den med dina vänner och prenumeranter via dina andra sociala medier eller i en e-post.

9) Kolla statistiken
Om du klickar på ”show video statistics-länken”, till höger om det totala antalet visningar, kan du se var och hur din video är mest populär, liksom vilka som lyssnar och tittar. Det kan du lära dig mycket av för framtida bruk.

Så får du betalt
Som Stimansluten har du förstås rätt att få betalt för den musik du publicerar på YouTube. Två åtgärder måste till för att det ska ske.

 – Det börjar med att du registrerar din låt hos oss. Först då kan vi stämma av vår databas gentemot YouTubes, säger Daniel Jäger, rättighetsexpert på Stim.

Ditt nästa steg är att ta hjälp av en digital distributör, eller ”aggregatör”, som är partner med YouTube, för att ge dem en ljudfil av din musik. Aggregatören förser i sin tur YouTube med ljudfilen, som använder den som referens för att identifiera ditt verk i videor på YouTube. Stims anslutna representeras direkt av Stim i 34 territorier. För närvarande är gränsen för utbetalning 5 000 visningar under en och samma månad, i ett och samma geografiska område som Stim licensierar.

– I övriga territorier samlar Stims samarbetspartners – det vill säga upphovsrättsorganisationer i andra länder – in royalites för Stims räkning, säger Daniel Jäger.