Fartyget Blidösund har varit med ända sedan 1911 och byggdes då på uppdrag av skärgårdsbor i uppror mot Waxholmsbåtarnas begränsade trafik. Under vad som kallats ”Blidökriget” var det hård konkurrens om bryggor och båttrafik, vilket bland annat ledde till att öborna på Blidö hällde såpa över klipphällarna för att hindra Waxholmsbåtarna från att lägga till. Allt till förmån för att deras eget fartyg s/s Blidösund kan lägga till. En brokig historia följer sen fram till att båten på 1970-talet genom Föreningen Blidösund blir en av Stockholms kulturpärlor, när man började arrangera livemusik. Båten har sedan dess varit scen för en lång rad svenska och internationella artister.
När Stim går ombord på det anrika fartyget får vi prata med Sara Gavlefors om hur hon arbetar för att båten ska vara en levande musikscen. Kvällen till ära spelar jazzkvartetten Nanna Carling and the Carling Sisters.
När vi tittar i programmet för sommaren kan vi se visa, bluesrock och electro och ikväll blir det tradjazz. Ni verkar arbeta med en mångfald av genrer?
– Ja, bredden är något som funnits med länge och som vi verkligen vill behålla. Sen har det varit olika fokus genom historien: På 1970-talet var den ”jazzbåten”, sen kom eran med blueskungen Roffe Wikström när hans genre stod i centrum. Bluesen har alltid varit viktig på Blidösund. Och countryn. Men mycket jazz har det alltid varit. Vi vill bevara kärnan av den musiken som varit på båten, men samtidigt försöka tänka nytt och vara en inkluderande scen. Då kan olika generationer ta del av ångbåtens unika musikscen och vi får göra det kulturarv som finns här relevant för fler.
Du arbetar med att boka artister, hur hamnade du här?
– Jag kom in för ett par år sedan på Blidösund. Jag fick se båten, träffa människorna och se hur musiken var så central del i det hela. Det var otroligt! När tjänsten som bokare blev ledig hoppade jag på den. Jag hade ingen erfarenhet av att boka artister, men jag analyserade och läste på. Hur har sommaren gått, vad har funkat historiskt? Vad är det som har dragit folk till båten? Och det var faktiskt ni på Stim som inspirerade! Jag fick er guide Sätt din musikstrategi och kunde med hjälp av den sätta vår egen strategi. Då klarnade det och jag tänkte ”Ja, det är ju exakt det här vi ska göra nu!”
Hur gör man för att behålla en trogen publik och samtidigt locka nya?
– Det är en balansgång. Det finns många stammisar som ser det lite som sin båt och vi vill ju fortsätta vara den traditionella musikbåten Blidösund. Men vi bokar även nya namn som lockar en helt ny crowd. Vi hade till exempel en konsert med Hanna Järver och så har Planet Ibiza varit ombord. Plötsligt var det en helt annan publik här och det var så kul att se. Vi måste vända oss till nya generationer, annars så står vi till slut utan gäster. Men det räcker att locka hit folk en gång, har man väl varit ombord så vill man komma tillbaka.
– Det finns stammisar bland artisterna också, som ser det som sin sommarscen. Och så har vi en del internationella namn också.
Vad tycker du är speciellt med båtens konsertlokal?
– Att den är så intim, det blir en väldigt nära musikalisk upplevelse när man guppar fram tillsammans med personerna på scen. Även för större akter som annars fyller stora salar är det uppskattat att komma tillbaka till närheten med publiken, utan någon stor press. På den här scenen är allt förlåtet. Det är så himla familjär stämning.
– Många älskar Blidösund, men jag tycker att det är svårt att berätta om det, den måste upplevas…. För det är inte bara en båtresa. Det är inte bara en konsert. Och inte bara en restaurang. Det är hela paketet och det är unikt, en upplevelse på ett K-märkt fartyg, som att kliva in i ett museum.
Har du någon drömbokning till nästa sommar?
– Personligen skulle jag verkligen vilja se Dolce eller Sara Parkman hos oss! Men jag tror att jag tänker mer på bredden av olika artister och musikstilar när jag bokar. Att vi kan tilltala olika människor olika kvällar. Det är otroligt att se båten förvandlas av musiken som spelas, för musiken är ju det som drar publiken. Och publiken speglar ofta artisterna ombord till viss del.
– En annan dröm är att kombinera restaurangens meny i en duett för kvällen. Typ countryband tillsammans med countrymeny, eller anpassade drinkar. Det hade varit kul!
– Men det händer spännande nya saker redan nu i sommar. Tiny Däck är en ny del av Blidsösund Live som ger en stor upplevelse men på en mindre scen. Där ligger vi still i hamn vid slottet med Stockholms innerstad som kuliss. I och med det kommer vi utveckla till att göra konserter tillgängliga digitalt, det ger ett klart mervärde för artisterna och gör konsertupplevelsen möjlig för fler.
Efter att vi pratat med Sara har Blidösund lagt ut. Kolet skyfflas in av eldaren Johan Wahlstedt som följt sin pappas fotspår i arbetet ner i maskinrummet. I fören är baren öppen och restaurangen en trappa upp har sin första sittning. Kapten Erik Sjöberg styr långsamt båten fram mellan kobbar och skär och tillsammans med matros Rebecka Högmark berättar han anekdoter från konsertkvällar från förr.
– Att jobba här är nästan som en form av beroende. Båten, människorna, musiken. Du dras med och vill inte gå i land, berättar han.
Jazzkvartetten The Carling Sisters som kallar sig själva "The Spice Girls av Tradjazz" stämmer upp på scenen i aktern. De gör ett sprakande framträdande i två akter och Nannas sopransaxofon pepprar ur sig toner medan Blidösund glider fram genom Stockholms skärgård utan något mål, men med massor av mening.
När båten åter anlägger Skeppsbrokajen i slutet av kvällen byter bonussystern från kontrabas till dragspel och tågar tillsammans med de tre Carling-systrarna på sopransaxofon, banjo och trombon genom båten till landgången i äkta karnevalstil. Kanske är det för att få folk att faktiskt lämna båten – något man inte gärna gör frivilligt.