”Trendigt utan att vara bubblegum cheezy”

Foto: Christian Gustavsson
Frans Lyko överlevde Förintelsen, flyttade till Dalarna och öppnade en frisörsalong. Idag, 69 år senare, är Lyko ett av Sveriges största hår- och skönhetsföretag med ett 30-tal fysiska butiker runt om i landet – och i dem har musiken en framskjuten roll. – Musiken ger oss chansen att visa vilka vi är, säger Jonas Wennberg, regionschef på Lyko.

När man slänger upp Lyko i luften tänker de flesta på e-handel. Inget fel i det, men faktum är att de började som en liten herrfrisering i Vansbro och har sina rötter i den fysiska butiken. Idag är kedjan ungefär 30 butiker stor och erbjuder både hår- och skönhetsprodukter och diverse behandlingar. Sedan några år tillbaka spelar de licensierad musik via avtal med Stim i alla sina butiker. Men, hur låter Lyko då?

– Vi tycker att skönhet ska vara kul och en krydda i vardagen. Det ska vara roligt upptempo och bekymmersfritt och det är där någonstans vi har landat. Det handlar om att förmedla Lyko-känslan, och då vill vi ha trendiga och glada hits, säger Jonas Wennberg. 

Bild på Jonas Wennberg i en Lykobutik. Foto: Lyko
Jonas Wennberg. Foto: Lyko
För att hitta rätt sound till sina butiker jobbar Lyko med Franciska Lovric på Royal Streaming som levererar nya spellistor på månatlig basis.
– Franciska är jättebra och beskrev tidigt musiken hon ville spela som: ”trendigt men inte bubblegum cheezy”. Ett begrepp som jag tycker beskriver mycket väl vad vi eftersträvar.

Franciska Lovric besriver själv Lykos sound som ”100 procent lycka och styrka”.

– Musiken ska inspirera och lyfta humöret till max med ett högt tempo redan vid öppning. Hos Lyko hör du de senaste låtarna från alla hitlistor just nu, gärna svenskt och mer än gärna kvinnliga artister, så alla kan verkligen känna igen sig när de besöker butikerna. Vilket också ger en väldigt välkomnande vibe. Det ska vara kul helt enkelt, säger hon.

Foto: Christian Gustavsson
Foto: Christian Gustavsson

Vid en hockeymatch, på en tatueringssalong eller förfesten finns förväntningar på ljudbilden. Och det handlar lika mycket om hur det inte ska låta.

– Gangsta rap med grova texter eller hård metal skulle nog i de flesta fall påverka vår målgrupp negativt. Det ska vara inspirerande och roligt att komma till oss, och det är jätteviktigt att musiken förmedlar det också, berättar Jonas Wennberg.

Men det stannar inte där. Musiken är också säsongs- och till och med veckodagsbaserad. En grå tisdagsförmiddag skiljer sig som vi alla vet en hel del från en pulserande och peppig fredagseftermiddag.

– En solig dag med aw-vibbar passar upptempomusik bättre, helt enkelt. Medan det passar bättre med lite softare musik en mitt i veckan-dag. En annan period som präglas mycket av musiken är när Melodifestivalen är igång, då spelar vi mycket mellomusik och det brukar vara väldigt uppskattat bland våra kunder, säger Jonas Wennberg.

Lynda Gryciuk, Store Manager på LYKO i Mood Gallerian Foto: Christian Gustavsson
Lynda Gryciuk, Store Manager på LYKO i Mood Gallerian Foto: Christian Gustavsson

Ser du någon korrelation mellan musik och bra business för er del?

– Utan att ha några siffror att peka på så är jag övertygad om det. Vad vi spelar för musik i butikerna påverkar hur alla våra kunder ser på oss, men också hur medarbetarna trivs på jobbet. Och trivs både vi och kunderna så blir det ett bra möte. Och får du en bra kundupplevelse så leder det till fler besök och fler köp. Skulle du kliva in i en Lyko-butik som är helt tyst vågar jag lova att du skulle få ett helt annat intryck av ditt besök.

Lynda Gryciuk, visar hur musiken styrs från en skärm. Foto: Christian Gustavsson
Lynda Gryciuk, visar hur musiken styrs från en skärm. Foto: Christian Gustavsson

Lynda Gryciuk, Store Manager LYKO Mood Gallerian Foto: Christian Gustavsson
Lynda Gryciuk, Store Manager LYKO Mood Gallerian Foto: Christian Gustavsson

En kund i LYKOs butik i MOOD Gallerian Foto: Christian Gustavsson
En kund i LYKOs butik i MOOD Gallerian Foto: Christian Gustavsson

Text: Daniel Cederlund
Samtliga bilder (utom bilden på Jonas Wennberg) är fotograferade av: Christian Gustavsson

 

Lyko använder Stims licens Bakgrundsmusik i försäljningslokal. Med denna licens kan de spela all världens musik.

Vill du också spela musik i din butik? Hitta ditt licenspaket i i Stims Shop Bakgrundsmusik för butik finns från 96kr/månad. Pengarna för licens går till de som har skapat musiken.