”Musiken bidrar till besökarnas upplevelse”

Joakim Ritzén Foto: Niclas Kindahl, Fotofabriken i Norrköping AB
Alldeles intill E4:an strax norr om Norrköping ligger köpcentrumet Ingelsta Shopping. Här hittar vi en centrumchef som brinner för att skapa härlig stämning med musik. – Hörseln är ju ett av de sinnen vi lättast kan påverka! säger Joakim Ritzén. Men vilken musik funkar egentligen bäst?

Vi träffar Joakim Ritzén (eller nåja, vi ses på länk), som är centrumchef och ansvarig för driften av Ingelsta shopping. I uppdraget ingår även att locka besökare till handelsplatsen och få dem att trivas så att de spenderar mer tid här.

– Det ska vara en härlig plats att vara på för alla inblandade, då drivs kommersen framåt, säger han.

Musiken kom in i bilden redan 2009. I samband med en större ombyggnation gjordes en storsatsning på kundupplevelsen och Ingelsta fick en ny grafisk profil. I början fanns en enda högtalare och de spelade musik från cd-skivor. Sedan dess har de fyllt på med fler högtalare, mer avancerad teknik och insikter om vad som fungerar bäst. Ingelsta hakade tidigt på Spotify Business och började använda spellistor. Idag hörs musik i centrumets alla ytor, inklusive garage och entréer.

Joakim Ritzén Foto: Niclas Kindahl, Fotofabriken i Norrköping AB
Joakim Ritzén Foto: Niclas Kindahl, Fotofabriken i Norrköping A

Vad är största skillnaden mot när ni började?

– I början var det viktigt med jinglar för att kommunicera butikernas erbjudanden. Urvalet av låtar var mer slumpmässigt sammansatt utifrån personliga referenser, medan musiken nu är automatiserad och anpassad efter säsong, tidpunkt på dagen osv.  

Vad är syftet med musiken nu?

– Helt klart att skapa en skön stämning för våra besökare. Hörseln är ju ett av de sinnen vi lättast kan påverka, genom musik. Alla har ju någon form av relation till musik. Svårigheten är att hitta rätt, den musik som passar alla. Under pandemin har vi också använt kanalen för att informera om restriktioner, så att kunderna har känt sig trygga här.

Hur gör ni rent praktiskt?

– Vi har ett rum fullt av förstärkare. Där finns också en karta över hela köpcentrumet och alla musikzoner. Varje zon har anpassad volym och på kartan står det vad som gäller. Om det är färre besökare ska det inte vara för högt, men om det är fullt måste fortfarande musiken höras. Det gäller att hitta rätt medelväg och testa sig fram.

– När vi bytte inredning i vår foodcourt var det mindre textilier, vilket gjorde att folk uppfattade volymen annorlunda. Då justerade vi. Vi kan i princip justera direkt vid behov. Vi har också en app att styra mastervolymen med.

Ingelsta samarbetar sedan länge med en lokal leverantör som förser dem med spellistor regelbundet och hjälper dem att skapa musikteman i olika tempo, för olika tider på dygnet och baserat på säsong. Exakt hur många låtar som finns i omlopp vet Joakim inte, men de har löpande möten om vad som fungerar och om något måste justeras.

Måste man anlita en expert?

– Det är klart att du själv kan hitta en spellista om du söker på till exempel loungemusik, men det räcker inte om du vill någonting mer.

– Om du också vill styra tempot, schemalägga, och skapa den stämning du vill så är det tidsbesparande och absolut värt att ha en partner som är expert att bolla detta med.

Vilken musik funkar bäst hos er?

– Det är dels karaktären på musiken som ska vara rätt och skapa en känsla. Sen kan vi inte komma ifrån att när Melodifestivalen är igång och när vi spelar vinnarna och låtar som besökarna känner igen, då är det klart att det blir en positiv effekt. Om folk känner att de kan nynna med, då är det roligt, då har vi lyckats. Vi vill ju att de ska vara här en stund och få en skön helhetsupplevelse, där spelar musiken en viktig roll.

– Under en period har vi kört mycket 80-tal med Madonna och discodängor i lite lägre tempo. Det funkar bra! Det känner de flesta igen och blir glada av. Vi försöker ha en skön mix, man ska känna igen sig oavsett ålder. Men jag tänker att det måste vara musik som inte upprör för många eller skapar för starka känslor.

Frågar ni besökarna vad de tycker?

– Ja, det gör vi. Vi gör årligen en allmän undersökning där en fråga om musiken ingår. Men den har mer fokus på den allmänna upplevelsen av köpcentrumet. Om man känner sig trygg och om det är rent och trivsamt.

Vad tycker du är fördelarna med att ha Stims musiklicens?

– Det är framförallt enkelheten. Jag behöver ju inte tänka på om det är royaltyfritt eller inte, det är bara att välja. Det hade varit en stor nackdel att inte kunna välja musik som folk känner igen. T ex kring jul och midsommar. Det är klart att vi ska spela de svenska klassikerna som vi känner igen

Slutligen, har du tips till andra som vill satsa på musik?

– Underskatta inte ljud som en humörhöjare. Om du vill att människor ska komma till dig och känna sig glada och inspirerade, och spendera tid och pengar så måste du skapa rätt känsla. Det tror jag att vi kan göra genom att använda oss av musik och ljud. Men också av härliga färger och inredning och så klart, tillsammans med riktigt god service.  

Ingelsta Shopping

Ingelsta Shopping

Alla bilder är fotograferade av: Niclas Kindahl, Fotofabriken i Norrköping AB

 

Om Ingelsta Shopping

"Ingelsta Shopping är Östergötlands främsta shoppingdestination, precis intill E4 norr om staden. Här finns mer än 50 butiker, ett ICA Maxi och caféer och restauranger. Generösa öppettider, fri parkering, inomhusgarage och laddstolpar för elbil. Här står det personliga mötet i fokus och besökarna kan känna sig välkomna alla dagar i veckan. En skön plats att vara på."

Ingelsta Shopping har Stims musiklicens för köpcentrum. Läs mer och hitta rätt licens i Stims webshop