hejkompanikolibri.jpg

Katarina Malmgren utanför sin butik Kompani Kolibri. Foto: Ewa Stackelberg
Katarina Malmgren. Foto: Ewa Stackelberg
6 maj 2021
För knappt två år sedan öppnade Kompani Kolibri dörrarna på Köpmangatan i Gamla stan, Stockholm. Katarina Malmgren sadlade om från ekonomidirektör till handelsmadame för att följa sin dröm, att skapa en kombinerad designshop och plats för meningsfulla möten. Här har musiken en betydande roll.

Vad spelar du för musik?

– Jazz, soul, blues, singer-songwriter och ibland klassiskt är de toner som oftast hörs på Kompani Kolibri. Favoriterna just nu är Nils Landgren, Carin Lundin, Ibrahim Maalouf och Zaz.

Hur går det till när du väljer musik?

– Musiktjänsten jag använder tillåter mig inte att välja efter eget huvud, men det brukar bli bra ändå. Jag använder mig dels av de spellistor som finns och dels efter genre eller "mood".

– Musikvalet är en viktig del av morgonrutinen när jag kommer till min butik. Först sätter jag fram blommorna vid entrén och lyfter ut sittbänken med sitt fårskinn. Tänder upp butiken, hänger av mig, tvättar händerna, maler kaffebönor och när kaffet bryggs startar jag upp musiken.

– Promenaden hemifrån till butiken i Gamla Stan sätter tonen på dagens musikhumör. Ibland behövs något annat läggas till den känslan som redan infunnit sig och då tar jag till musiken. Min musikintresserade son tipsar också, han lyssnar brett och vet vad jag gillar.

På vilket sätt bidrar musiken till din verksamhet?

– Varje gång dörren öppnas uppstår ett möte, ofta med en person som jag inte känner och som nu sökt upp mig i mitt "hem". "Hej och välkommen" följs av en trevlig hälsning tillbaka. Hade vi varit i ett annat sammanhang hade vi presenterat oss för varandra, men nu följer ofta en liten stund av naturlig tystnad. Det är under denna lilla korta stund på bara några sekunder som besökarens alla sinnen aktiveras.

– Ögonen och synintrycket kommer först, blicken sveper runt och finner färger och former. Därefter öronen och hörseln, besökarens tempo och sinnestämning anpassas omedelbart utifrån musiken jag spelar. Sedan följer känsel och luktsinne. Besökaren drar fingrarna genom fårskinnen, lyfter en keramikmugg, glaslykta eller bok och upptäcker sedan att det doftar gott av tvål, rökelse och palo santo. På mindre än en minut har besökaren landat i mitt "hem" och finner sig fri att själv titta runt utan att behöva ha en besvärande tystnad att förhålla sig till.

Pandemin visar så tydligt vilken otroligt viktig social funktion vi fysiska butiker har för många människor. Det är många som bara vill prata en stund för att bryta ensamheten och för att hämta ny inspiration säger Katarina. 

– Kompani Kolibri är en plats för alla sinnen och där musiken är central för att förstärka god energi och känsla.


Vad tänker du om att du bidrar till svenskt musikliv?

– Mitt noga utvalda sortiment handlar alltid om högsta kvalitet, alltid hållbarhet, alltid småskalig produktion och ofta av kvinnliga entreprenörer. Jag har alltid värnat upphovsrätten och det har varit självklart att även under dessa krävande tider ha licenser och musiktjänster på plats.

 

Text: Ebba Falk

Foto: Ewa Stackelberg

Kompani Kolibri har Stims licens för bakgrundsmusik i butik så att de kan spela all världens musik för kunder och personal. Skaffa din licens i Stims shop.