"Det går inte att blunda med öronen"

Robert Wilhelmsson, Scandic Hotels
Hotellmusik är så mycket mer än bara något som anas i bakgrunden – den kan transformera rum och sätta stämningar i rörelse. Det vet hotellkedjan Scandic som får ta emot årets Stimgitarr för sin målmedvetna och ambitiösa musiksatsning.

Hur känns det att få ta emot det här priset?
– Otroligt kul! Det är ett stort bevis från musikbranschen och en bekräftelse på allt arbete vi lägger ner på att skapa en inspirerande, välkomnande och spännande musik- och hotellmiljö. Att få fin respons från gästerna och nu Stimgitarren som ännu ett bevis på att vi gör bra saker känns fantastiskt, säger Robert Wilhelmsson, ansvarig för produktutveckling för Scandic. 

Robert Wilhelmsson, Scandic Hotels Foto: Christian Gustavsson
Under flera års tid har Scandic jobbat med en centraliserad musiklösning för koncernens 270 hotell. Med en mängd olika musikkanaler och tiotusentals låtar skräddarsydda efter dygnets alla timmar tar Scandic musiken på största allvar. 

– Ett hotell ska upplevas. Man tar in ett rum med alla sinnen, och det går inte att blunda med öronen. Musiken spelar en oerhört viktig roll i att till exempel förstärka en känsla i rummet eller matcha den energi som är i lokalen. Vi vill skapa en harmoni mellan musiken och det gästerna upplever, säger Robert.

För att lyckas bygga upp en dynamisk och ständigt föränderlig låtbank, som både kan överraska och inkludera, samarbetar Scandic med musikdesignern och kompositören Jean-Paul Wall och företaget Music in Brands. Hans roll är att hitta koncepten till de olika musikkanalerna – vilken nisch de ska ha, hur de ska utvecklas över tid och vilken känsla de ska slå an.

– Ett hotell har så många funktioner som musiken kan stötta, allt från rekreation till arbetsplats och nöjesdestination. Musiken är ett sätt att hålla gästerna i handen och skapar ett naturligt flöde genom hotellets alla små världar. Från gym och frukost via lunch och afterwork vidare till restaurang och nattklubb. Energin skiftar under dagens lopp – och musiken med den, berättar Jean Paul.



Med hjälp av musikredaktörer från Music in Brands jobbar Scandic aktivt med musikvalet för att inkludera alla – utan att bli slätstruket och tråkigt. En utmaning som kräver fingertoppskänsla, säger Robert. 

– Alla ska känna sig välkomna och vi ska inte exkludera någon med musiken. Den ska spegla varumärket och bidra till att förstärka Scandic-upplevelsen. Gästerna ska kunna känna igen sig i musiken, men också få ny inspiration när vi rör oss mot mer okända marker. Vi får ofta frågor från gästerna om vilken låt som spelas, vilket är otroligt roligt – det visar på att musiken gör avtryck.

Är det någon typ av musik som går bort? 
– Kanske den svåraste technon och den allra knepigaste jazzen, men det är samtidigt beroende på kontext. Det man kan säga generellt är att all musik måste stämma överens med Scandics välkomnande och inkluderande profil och får inte upplevas stötande, säger Jean Paul.

För Scandic som har ett avancerat musiksystem med en stor mängd upphovsrättsskyddad musik är det självklart att göra rätt för sig gentemot musikskaparna genom att samarbeta med STIM, berättar Robert. 

– Vi är otroligt seriösa med vår musiksatsning och för oss är det helt naturligt att alla som bidrar till vår framgång ska få ersättning. Det som är extra härligt med den här modellen är att vi kan lyfta upp unga, svenska och nordiska oetablerade artister och via Stim ge dem den credit de förtjänar. Det känns helt klart fair! 

Slutligen, vad ska ni göra med priset – en fin Fendergitarr? 
– Gitarren kommer att få hänga i caféloungen på vårt kontor. Vi har väldigt många medarbetare som har ett stort privat engagemang i musik, och priset kan förhoppningsvis fungera som en uppmuntran till att greppa gitarren och fortsätta det musikaliska skapandet.



Foto: Christian Gustavsson
Hugo Perlskog, musikansvarig för Scandic hos musikleverantören Music in Brands, Jean-Paul Wall, kompositör och Robert Wilhelmsson, Scandic.


Text: Therese Johansson
Foto: Christian Gustavsson
 

Scandic Hotels är vinnare av Stimgitarren 2019

Stimgitarren har delats ut sedan 2002. Det är en uppskattning till Stims kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet och som varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete. Läs motivering och se bilder från prisutdelningen här


Scandic Hotels har Stims musiklicens för att kunna spela all världens musik i sin verksamhet. 
Läs mer om musiklicens för hotellverksamheter