Nyhet13 juni 2022
Ännu en legendarisk gitarr förgyller nu Stim Music Room när Peter Svensson lånar ut sin Höfner från 1961. En gitarr som bland annat syns i videon till Cardigans låt ”Sick & Tired” från debutalbumet Emmerdale. ”Det känns väldigt kul att den inte bara ligger i ett fodral”.

Berätta om din gitarr!

Det är en Höfner, model 455 – 61 och tillhörde från början Cardigans tidigare medlem Mattias Alfheim som tyvärr inte lever idag. Han köpte den från en privatperson via annons i någon söndagsbilaga tror jag, antagligen i Jönköpingsposten. En jättefin gammal gitarr.

– När Mattias sedan hoppade av bandet köpte jag gitarren av honom och använde den en hel del under våra första album, 1994–95. Både live och i studio, har jag för mig. Den används även i videon till vår andra singel ”Sick and Tired” som är inspelad på Österlen. De här billigare, enklare gitarrerna har ofta en karakteristisk klang vilket inte alltid är så välkommet men vi gillade när saker stack ut och lät lite konstigt.

– Det känns väldigt kul för mig att den inte bara ligger i ett fodral, mycket roligare att den hänger här.

Det är vi tacksamma för! Tanken är att den ska kunna inspirera andra musikskapare som vistas i Stim Music Room.

– Förhoppningsvis. Även om jag har svårt att identifiera mig själv som en inspiration för andra så är det klart att om jag utgår ifrån mig själv så var det ju andra kreatörer som inspirerade mig till att skapa musik, när jag växte upp. Så funkar det ju. Kan min gitarr inspirera en enda person så är det good enough for me.

En titt i Stims medlemsregister visar att Peter Svensson anslöt sig till Stim den 1 februari 1994 – samma år som Cardigans släppte debutalbumet Emmerdale.

Kommer du ihåg när du anslöt dig?

– Nej, men jag skulle tro att någon sa åt mig att ”du måste ju gå med i Stim”. Själv ville jag ju bara hålla på med musik. Jag tror att de flesta som gör musik gör det för att de älskar musik, i alla fall om man är ung. Har man familj så har man såklart ansvar för någon annan än sig själv. Men min inställning då var nog mer att ”oj, här kommer det visst pengar!”. Sen har det givetvis förändrat mitt liv i takt med mina musikaliska framgångar. Ersättningen skapar ju förutsättningar för ny musik, det är ju det fantastiska i det.

Peter berättar att han tänker mycket på kommande generationer.

– Det har ju skett enorma förändringar inom industrin i samband med ny teknik och så vidare. Tyvärr har väl inte gamla ersättningsmodeller riktigt anpassats i samma takt. Om man som ung ska kunna hålla på med musik på heltid så måste det ju finnas förutsättningar för det. Min känsla är att det inte är lika lätt idag att försörja sig på musiken. Du kan ha ett betydande antal streams på de digitala plattformarna utan att ha någon större årsinkomst av det.

Vad händer härnäst för din del?

– De senaste tio åren har jag jobbat mycket i USA där jag haft ett sammanhang som känts väldigt inspirerande, vilket inneburit en hel del resor. I och med pandemin blev det ett avbrott och jag har inte varit där sedan 2020 – jag kom med sista planet hem innan allt stängde ner. Efter det har det blivit en onaturlig naturlig paus som gett mig möjlighet att umgås mer med min familj och ägna mig åt andra intressen. Men lite musik har det blivit ändå. Jag är kontrakterad till MXM så jobbar en del med dem. Vi har bla. skrivit med Ellie Goulding här i Sverige och jag var med och skrev en låt på senaste Ghost-skivan.

Han erkänner också att det har varit skönt att kunna fokusera på annat än musikkarriären.

– Var sak har sin tid. Jag är inte där jag var när jag var 25. Jag har svårt att göra saker och ting halvhjärtat och vill gärna gå in i ett projekt med 100%. Musik är förvisso en konstform men det krävs hårt arbete om det ska bli bra. För mig är det jätteviktigt att det är lustfyllt. Jag är en väldigt luststyrd person och det fantastiska jobb Stim gör har skapat förutsättningar för mig att låta lusten styra mitt liv och mina yrkesval.