Sara "SHY Martin" Hjellström

Vill hitta tillbaka till modet före världssuccén

En googling och ett mejl som skickades på vinst och förlust blev starten på Sara Hjellströms låtskrivarkarriär. Fem år senare vill Sara, eller ”SHY Martin” som hon är mer känd som, hitta tillbaka till samma självförtroende och mod som hon hade före hitlåtarna. Nu vill hon återigen styra processen själv – och har startat eget skivbolag parallellt med låtskrivar- och artistkarriären.

Sara Hjellström är den 27-åriga låtskrivaren, artisten och numera även skivbolagsdirektören från Lerdala, som har skrivit låtar till bland annat The Chainsmokers, Ellie Goulding och Bebe Rexha. Hon har en egen karriär som artist och har nyligen startat sitt egna skivbolag. Framgången har varit stor, men på vägen har hon tacklat scenskräck och blyghet, och hon har vågat gå sin egen väg i en bransch där det finns gott om människor som har åsikter om hur arbetet ska gå till.

Musiken har varit en del av Saras liv sedan barndomen. Gamla hemvideor avslöjar att hon började sjunga redan i treårsåldern. Det följdes av barnkör, gitarrspelande och ett första band som startades då Sara var tolv år gammal.

– Det spelades alltid musik hemma hos oss, från det att jag föddes. När jag var fem år kunde jag inte läsa, men brukade titta i böcker och hitta på låtar utifrån böckerna. Första gången jag skrev ned en låt var ungefär i elvaårsåldern, berättar Sara.

Efter gymnasiestudier på musikprogrammet väntade utbildningen på Musikmakarna i Örnsköldsvik. Det var under studietiden på Musikmakarna som Sara skulle få sitt stora genombrott. Men framgångarna som väntade var långt ifrån självklara. Trots att Sara blivit signad som sjuttonåring, något som dock inte ledde till att någon musik gavs ut, visste hon inte mycket om musikbranschen.

– Jag skulle inte heller säga att jag skrev bra musik under den första tiden på Musikmakarna. Konkurrensen i klassen var stor och jag var ganska blyg, berättar Sara.

På Musikmakarna träffade hon låtskrivarkollegan och den nuvarande pojkvännen Nirob Islam, “SHY Nodi”.

– Det var först under det andra året på utbildningen som vi testade att skriva ihop. Den första låten vi skrev var “The Ocean”, veckan därefter skrev vi “All we know”.

“The Ocean” som släpptes med Mike Perry, och låten “All we know” med The Chainsmokers skulle komma att bli världshits, men vägen dit är smått osannolik.

– Vi hade varit i kontakt med många förlag och träffat folk som var ganska osköna och som tyckte att vi skulle vara tacksamma över att ens få jobba i branschen. Snart tröttnade vi på det och blev nästan lite arga. Vi kom fram till att vi ville pitcha vår låt själva, berättar Sara.

En googling på “Chainsmokers email” ledde till att duon skickade låten till en mejladress som verkade tillhöra bandets manager. 

– Vi berättade ingenting om vilka vi var eller var vi kom ifrån, utan skickade bara låten och skrev att vi trodde den skulle passa Chainsmokers, det var allt. Svaret kom samma natt.

Ungefär sex månader efter att de skickat mejlet med ”All we know” släpptes låten. 

– Jag förstod inte då hur lång tid det kan ta för en låt att komma ut. “The Ocean” kom också ut snabbt, den släpptes två månader efter den var skriven. Nu när jag har varit i branschen längre vet jag att det kan ta två-tre år innan det händer något med en låt. Nu förstår jag att det som hände är jätteovanligt, men det visste jag inte då, berättar Sara.

Hon ser tillbaka på händelsen och tidsperioden som en höjdpunkt i karriären:

– Vi vågade följa vår magkänsla att vi skrivit en riktigt bra låt, det gjorde att vi med självförtroende kunde skicka låten. Att vi gjorde det själva var en fantastisk känsla och det är nog fortfarande det bästa ögonblicket i hela min karriär.

År 2021 är det just det modet och självförtroendet Sara vill komma tillbaka till. Supersuccéerna med “All we know” och “The Ocean” blev starten på fyra hektiska år där Sara varit mer utomlands än i Sverige, där hon skrivit låtar till världsartister och etablerat sin egna karriär som artist.

– Mycket hände på en gång, och det hände fort. Ena dagen hade “The ocean” hundra miljoner streams, den andra dagen var den etta i Sverige. Vi hann aldrig stanna upp och fira, eller ens reflektera över vad som hände. Det är först nu jag kan se vilken speciell situation det var.

Från att inte ha någon tid för reflektion, till att plötsligt ha väldigt mycket tid. Det blev en av konsekvenserna av coronapandemin.

– Vid nyåret 2019/2020 insåg jag att jag knappt skulle hinna vara i Sverige under 2020. Jag hade en Asienturné, en USA-turné, jobb i Los Angeles och sommarturné inbokade. När de första coronafallen började komma i Sverige var jag utomlands, och inom loppet av två veckor hade alla årets planer ställts in.

Coronapandemin har lett till att Sara fått tid till att fundera kring vilken riktning hon vill ta i sin karriär. Men det har också varit en utmanande tid.

– Jag skrev inte alls på två månader. Det kändes fel att gå till studion, och var svårt att skriva om vardagliga grejer samtidigt som människor blev sjuka. Jag hade svårt att komma in i den bubbla man är i då man skriver musik. Det tog lång tid, men efter sommaren 2020 började det kännas skönt och kul att skriva musik igen, berättar Sara.

Under pandemiåret har Sara brutit med sitt förlag, skivbolag och management, och hon har startat ett eget skivbolag.

– En stor anledning till det är att jag fick tid till att reflektera över vad jag vill göra, och jag insåg att de jag jobbat tillsammans med inte har samma vision som mig. Min karriär började med att jag gjorde mycket själv och jag var inte så beroende av andra. Jag behövde bryta mig loss och gå tillbaka till “Sara 2015”, och göra hela processen själv. Det känns läskigt, men att starta ett eget skivbolag var något jag behövde testa. Utmaningar har alltid gjort att jag jobbat hårdare.

Artistkarriären har varit, och är, framgångsrik. Men i grunden finns alltid kärleken till låtskrivandet och till att skapa musik.

– I början ville jag inte ens vara artist, jag ville bara skriva musik, berättar Sara.

En stor anledning till det är hennes scenrädsla:

– Jag spelade mycket live med mitt band som liten och hatade det, på grund av scenrädslan och att jag inte ville vara i fokus. När jag började på Musikmakarna tänkte jag att jag aldrig mer skulle vara artist, jag ville bara fokusera på att skriva låtar. Sedan sjöng jag på “The Ocean”, något som var jobbigt. Det var därför jag hittade på ett namn, SHY Martin, ifall jag skulle vilja hålla det hemligt att det är jag som sjunger. Men när låten sedan började gå bra började jag fundera över om det var dumt att inte släppa mer med min röst på, berättar Sara.

Sara balanserar de två karriärerna som låtskrivare och artist parallellt. Därmed följer också fortsatta utmaningar med att tackla scenskräcken. Samtidigt finns det något alldeles speciellt med att faktiskt möta publiken live:

– Jag är livrädd för att spela live, men samtidigt är det en väldigt speciell känsla att möta publiken. Att få se ansikten, inte siffror. Ibland kan arbetet som låtskrivare kännas lite oviktigt, att man sitter och rimmar i studion. Men när publiken berättar om hur olika låtar har hjälpt dem så förstår man hur viktig musik faktiskt är.

Text: Jenny Rydberg
Foto: Hampus Hjellström

FAKTA:

Namn: 
Sara Hjellström “SHY Martin”

Aktuellt: Släppte nyligen singeln “Feelings”. Jobbar på ett kommande album, samt fortsätter skriva låtar till andra artister.

Stimfakta: Anslöt sig den 4 augusti 2011 och har i skrivande stund 170 låtar registrerade.

I hörlurarna just nu: Söker upp och väljer musik efter situation, det kan vara musik som passar för exempelvis italiensk matlagning, eller ett pass på gymmet, så bredden är stor.

Låtskrivare Sara inspireras av: Julia Michaels, Noonie Bao, Ali Tamposi, Ryan Tedder, Finneas

Tre ingredienser för en hit: Känsla, en melodi som sätter sig på hjärnan, och timing.