Nyhet15 november 2023
Stimgitarren delas varje år ut till en av Stims kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt och samtidigt vill premiera att musikskaparna får ersättning. I år har vi haft rekordmånga företag och organisationer som har nominerat sig själva, och det har varit svårare än någonsin för vår jury att sålla bland alla fantastiska nomineringar. Men nu kan vi äntligen presentera årets finalister.

Malmö Opera

Utöver operor, konserter, kammarkonserter, musikaler och allsång ger de sig även ut i en lastbil och spelar gratis miniföreställningar runt om i Skåne. "Musik på recept" är en återkommande satsning där långtidssjuka människor bjuds in till Malmö Opera för att avnjuta högkvalitativ kammarmusik i lugn miljö. Malmö Opera är en given finalist för årets Stimgitarr.

Social Entertainment group

Med ett genomarbetat musikkoncept säkerställer Harrys en gemensam kundupplevelse över hela kedjan, från norr till söder. Musikkonceptet har satts ihop med en dedikerad musikbyrå efter workshops med analys av både statistik och varumärkesplattform. På det viset tar de kontroll över känslan i lokalen och kan samtidigt påverka beteendet hos besökarna. Musiken på Harrys ska vara upplyftande och sätta guldkant på tillvaron. Den förstärker kedjans unika och inbjudande upplevelse för en bredare målgrupp, där alla ska känna sig välkomna. Soundet är framåtlutad pop från både svenska och internationella artister.

Bandstationen i Ryd

”Vi har kämpat i 12 år för att arrangera konserter i en liten 'håla'. Många sa efter de första konserterna att det här kommer aldrig hålla. Nu står vi här, och fler band än någonsin vill spela hos oss,” skriver de själva i sin motivering. Nu står de även där och är självklara finalister i Stimgitarren.

Bastard Burgers

 

Musik är en del av Bastard Burgers DNA. Här serveras prisbelönta burgare gjorda på svenskt nötkött och Sveriges största veganska utbud. De serverar streetfood med inspiration från New York och kvalitet från Norrland. Kärlek till mat och människor har skapat en stark kultur runt Bastard Burgers, där såväl klimatsmarta initiativ som hiphop ryms. Deras egen radiokanal, som noggrant har byggts upp utifrån dygnets och veckans timmar tillsammans med musikleverantören, är en avslappnad och urban kanal. Det bästa från 90- och 00-talshiphop, reggae och alternative R&B i en såväl lokal som internationell samling.

Soaki Movement

 

Besöket hos frisören bör vara en minnesvärd upplevelse, och det är något som Soaki Movement i Umeå tar på största allvar. Genom att integrera musik strävar Soaki Movement inte bara efter att klippa hår utan även att skapa en upplevelse för sina kunder. Resultatet är en salong där varje detalj, från musikens tonart till varje snitt av saxen, arbetar i harmoni för att erbjuda en helhetsupplevelse som går bortom det vanliga. Kunden lämnar inte bara med en fräsch frisyr utan också med minnen av en stunds avkoppling och kreativitet. Det är denna passion för detaljer och förståelse för kundens behov som gör att man gärna återvänder gång på gång.

Bygdegårdarnas riksförbund

 

Bygdegårdarnas Riksförbund är Sveriges största organisation för allmänna samlingslokaler med sammanlagt 1456 föreningar anslutna till riksförbundet. I och med det finns det 1456 scener för musik. 2022/2023 genomförde de sitt största projekt hittills sedan förbundet bildades. Sveriges största kulturbygdsturné, vilket också blev projektets namn - Kulturbygdsturnén. Sammanlagt anställdes 24 yrkesverksamma kulturutövare som under 9 månader genomförde strax över 500 arrangemang över hela landet. Bygdegården är en hörnpelare i svenskt kulturliv. Därför är de självklara finalister till årets Stimgitarr.

Sensus

Efter många år av målmedvetet och samlat arbete har Sensus blivit en viktig del av svensk musikbransch både på gräsrotsnivå och med internationella showcase-scener i bland annat Berlin och på The Great Escape i England. Många låtskrivare och artister, från Smith & Thell till Hooja, har tagit sina första stapplande steg in i musikbranschen via Sensus verksamhet. Med sin breda verksamhet, etablerade koncept och utvecklande projekt lyckas Sensus stärka och berika den svenska musikscenen, både lokalt och internationellt.

Mottagaren av årets Stimgitarr presenteras i mitten av december.

Om Stimgitarren 
Stimgitarren har delats ut sedan 2002 som uppskattning till verksamheter som använder musik på ett genomtänkt sätt, och som är noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete. Priset är en akustisk gitarr från Fender och ett diplom. Det är gratis att nominera, du behöver vara licenskund hos Stim. Bland tidigare vinnare finns Scandic Hotels, McDonald's, SVT, Swedebeat, Luger, Sticky Fingers, Max, IKEA, Malmöfestivalen, Studiefrämjandet och Sveriges Radio. Alla vinnare hittar du här

Låt dig inspireras
Med en strömmande kärlek till musiken

Visste du att...
Stim har en webbshop där du när som helst kan skaffa ett licenspaket?