Tove Lo får Platinagitarren 2015

Låtskrivaren och artisten Tove ”Tove Lo” Nilsson får Stims utmärkelse Platinagitarren för sina framgångar som låtskrivare under 2014, då hon slog igenom stort på den internationella arenan. Hon var dessutom första svenska artist på 20 år att ta sig ända upp på Billboardlistans tredjeplats, med låten ”Habits (Stay High)”.

Tove Lo är en av många svenska låtskrivare som har börjat sin bana på Rytmus musikgymnasium i Stockholm. 2011 upptäcktes hon av Max Martins låtskrivarteam, och idag är hon signad som låtskrivare till Warner/Chapell och ingår även i det svenska låtskrivarkollektivet Wolf Cousins. Hösten 2012 släppte hon sin första singel ”Love Ballad”, men det var med ”Habits” som hon slog igenom stort.

– Det är, som jag brukar säga, något extra stort med att få erkännande hemifrån. Och att bli tilldelad Platinagitarren av Stim som gör så mycket för oss musikskapare – vilken fucking ära, säger Tove Lo.

Juryns motivering

”Stims Platinagitarr 2015 ges till Tove ”Tove Lo” Nilsson - en låtskrivare och artist som satt Sverige på världskartan med klassisk popkompositionskonst som både är frispråkig och egen. Tove Lo skrev historia med sin internationella hit Habits när hon lyckades nå topp 3 på världens mäktigaste hitlista - amerikanska Billboard Hot 100 - som förste svensk på hela 20 år. Att hon samtidigt nått framgång som kompositör och textförfattare till flera andra världsartister såsom Icona Pop, Alesso, Ellie Goulding och Hillary Duff visar hur hon på ett såväl imponerande som träffsäkert vis både förvaltar och vidareutvecklar den hitmakartradition som har sin direkta rot i den anrika Cheironstudio som hon själv dessutom blivit en del av. Att Tove Lo skriver tidstypiskt rättframma och modiga texter gör henne än mer unik. Och ännu mer självklar som ett av Sveriges största och mest spännande namn - samt som mottagare av Platinagitarren 2015.”

Tidigare mottagare av Platinagitarren
2004 Per Gessle
2005 Joakim Berg
2006 Lars Winnerbäck
2007 Benny Andersson
2008 Michel Zitron, Sophia Somajo och Vincent Pontare
2009 Robyn
2010 Max Martin
2011 Lykke Li
2012 Johan ”Shellback” Schuster
2013 Carl Falk och Rami Yacoub
2014 Tim ”Avicii” Bergling

Jury för Platinagitarren 2015
Årets jury bestod av ordförande Per Sinding-Larsen (musikjournalist), Linda Nordeman (musikredaktör Sveriges Radio) samt Sara Kilander, Robert Gehring, Max Thörn, Daniel Jäger och Linda Johansson från Stims service- och kommunikationsavdelningar.

För ytterligare information, kontakta: Cristian Jonsson, presskontakt Stim, 073-386 74 78, cristian.jonsson@stim.se

• pris
  • platinagitarren
  • artist
  • musikskapare
  • låtskrivare
  • musik
  • stim
  • tove lo
  • underhållning
  • upphovsrätt

Stim är en upphovsrättsorganisation med 77 000 anslutna musikskapare och musikförlag i Sverige och utlandet. Vi är en ekonomisk förening utan vinstintresse och representerar låtskrivare, kompositörer, textförfattare och musikförläggare. För deras räkning förvaltar Stim rättigheter till musik och text. Vårt uppdrag är att se till att musikskaparna får skäligt betalt för sitt arbete. Det gör vi genom att knyta ihop de som skriver musiken med de företag och organisationer som gör den tillgänglig för alla de som lyssnar. Genom sitt internationella nätverk hanterar Stim även rättigheter till den musikaliska världsrepertoaren.

Stims pressjour

Erik Åslin