Stim stämmer SF Anytime

Bonnierägda SF Anytime bryter mot upphovsrättslagen genom att inte betala ersättning till tonsättarna för musik som ingår i SF Anytimes filmutbud. Därför lämnar idag upphovsrättsorganisationen Stim in en stämningsansökan till Stockholms tingsrätt.

Sedan 2010 har Stim försökt ha konstruktiva diskussioner med SF Anytime i syfte ingå ett licensavtal. Försöken att nå en överenskommelse med filmaktören har inte gett resultat. Som en sista utväg väljer nu Stim att ansöka om stämning för brott mot upphovsrätten, med förhoppningen att den viktiga branschaktören väljer att stödja musikskaparnas rättigheter och göra rätt för sig.

– Det är förvånande att Bonnierkoncernen – som själva lever på upphovsrättsligt skyddat material – agerar så här. Det rör sig om stora mängder musik som konsumeras i deras filmutbud. Utan licens och utan rimlig ersättning till de som skapat musiken, säger Stims vd Karsten Dyhrberg Nielsen.

Undersökningar visar att musiken har en enorm inverkan på människors upplevelse av film. Karsten Dyhrberg Nielsen summerar:

– Musik är en otroligt viktig beståndsdel i filmskapandet. Men det är inte gratis att använda upphovsrättsligt skyddad musik. Stims uppdrag är att se till att våra anslutna upphovspersoner får betalt för den musik de skapar. Royalties ger kvalitativ musik och säkrar återväxten av musikskapare. Vi hoppas att SF Anytime delar den uppfattningen.

Stämningen avser den ersättning som Stim anser att SF Anytime ska betala musikskaparna sedan den 1 januari 2010. Parternas diskussioner har inte resulterat i någon överenskommelse. Stim har därför valt att väcka talan mot bolaget.

I november gick ett flertal svenska filmbolag ihop i en gemensam stämning mot en bredbandsleverantör för brott mot upphovsrätten. Stämningen lämnades in av Bonnierkoncernen genom SF.

– Genom branschstämningen framstår Bonnierkoncernen som en upphovsrättsfrämjande aktör. Samtidigt överträder det egna filmbolaget konsekvent samma lag genom att inte betala för musiken. Det går inte ihop, säger Karsten Dyhrberg Nielsen.

Karin Jihde, kommunikationschef Stim
karin.jihde@stim.se

• sf anytime
  • stim
  • stämning
  • upphovsrätt

Stim är en upphovsrättsorganisation med 75 000 anslutna musikskapare och musikförlag i Sverige och utlandet. Vi är en ekonomisk förening utan vinstintresse och representerar låtskrivare, kompositörer, textförfattare och musikförläggare. För deras räkning förvaltar Stim rättigheter till musik och text. Vårt uppdrag är att se till att musikskaparna får skäligt betalt för sitt arbete. Det gör vi genom att knyta ihop de som skriver musiken med de företag och organisationer som gör den tillgänglig för alla de som lyssnar. Genom sitt internationella nätverk hanterar Stim även rättigheter till den musikaliska världsrepertoaren.

Stims pressjour

Erik Åslin