miq2019_visby_ericbazilian_gastartist_redigerad_copy.png

Eric Bazilian med deltagare på MIQ
Eric Bazilian med deltagare på MIQ
Nyhet14 juli 2019
MIQ är ett låtskrivarprojekt där skapare från skilda musikaliska bakgrunder möts i speed-dejtingens strikta form: snabbt, spontant, rakt på sak. Utan tid till självcensur och begränsning. MIQ stöds av Stims promotionnämnd och vänder sig till framtidens professionella musikskapare.

Stim arbetar för att tillgängliggöra svensk musik och för att den ska spelas mer, både i Sverige och utomlands. Genom Stims promotionnämnd, ett expertorgan med oberoende ledamöter som tillsätts av NäMMU, får olika projekt som främjar ny musik och musikalisk mångfald stöd. MIQ är just ett sådant projekt.

”Speed Composition Workshop – en kaskad av skaparlust, ett låtskrivarnas gladiatorspel med Sekunderna och Självcensuren som stressande motståndare”. Så beskriver Michael Blair och Ulf Gruvberg, båda med gedigna erfarenheter som musiker och pedagoger, projektet. Tillsammans med namnkunniga gästartister som Annika Norlin, Eric Bazilian och John Ballard coachar de deltagarna till att våga utmana sig själva.

Under tre workshop-tillfällen i olika städer – Visby, Göteborg och Piteå – har deltagarna fått chansen till både musik- och relationsskapande. 

– Vi strävar efter en stor genrebredd och de medverkande sammanförs avsiktligt med deltagare från skilda genrer. Könsfördelningen ska vara 50/50. Det är viktigt att nya musikaliska och mänskliga relationer skapas, där alla bidrar till ökad erfarenhet och vidgade nätverk, berättar Ulf Gruvberg.

Ett bejakande förhållningssätt

Workshoppen är indelad i tre olika delar – låtskrivande, masterclass och en inspelningsdag. Och låtskrivarprocessen är intensiv under snäva tidsramar. Två låtar, en på förmiddagen och en på eftermiddagen, ska hinna komponeras och repeteras in. Detta för att mota självcensuren i grind och istället inta ett bejakande förhållningssätt. En av deltagarna, Alva Fährlin beskriver processen:

– Det som var unikt var att vi tvingades bli färdiga och nöjda med det vi gjort, vilket var nyttigt. Jag var personligen inte supernöjd efter första dagen men vetskapen om att vi skulle spela upp låten dagen efter gjorde att vi tvingades ”shejpa upp”. Folk hade därför en mer peppig och positiv attityd.

Under masterclassen som hålls av den aktuella gästartisten får studenterna feedback på sitt arbete och de låtar som studenterna arbetar med finslipas vidare. På kvällen genomförs en konsert inför publik där dagens låtar presenteras i ”skarpt läge”. Under den avslutande inspelningsdagen får låtarna sedan ta form i samarbete med lokala ljudtekniker. Samarbetet mellan deltagarna löper som en röd tråd genom hela workshoppen.

– Att alla ska vara samspelta med varandra är inte så lätt som man kan tro, men vi fick ihop något. Jag är verkligen nöjd, säger Moa Ahlström.

Karl Björkegren jobbar som ungdomslots på Fenix Ungkulturhus i Visby där en av workshopparna hölls är överväldigad av positiva intryck:

– Det som gjorts här kommer nog att sätta avtryck resten av livet för några av deltagarna.