Stimgitarren2016.png

Årets mottagare av Stimgitarren 2016 är Espresso House. Petra Dahlman, nordisk marknadschef och Pontus Wretman produktchef tog emot priset.
Petra Dahlman och Pontus Wretman, från Espresso House, tog emot priset.
Nyhet8 december 2016
Stimgitarren 2016 går till kaffekedjan Espresso House – som framgångsrikt använder musik för att skapa en stämning som höjer gästernas upplevelse. – Våra undersökningar visar att många gäster kommer på grund av miljön. Där är ljudmiljön en omistlig komponent, säger Petra Dahlman, nordisk marknadschef.

Espresso House får priset för att kaffekedjan så medvetet visar hur musik skapar värde i en kommersiell verksamhet.

– Vårt musikval hänger intimt ihop med vår varumärkesstrategi. Musik skapar stämning och stämning skapar bra affärer. Eftersom vår målgrupp har ett spann från 14 år till pensionärer är variation en nyckelkomponent. Dagen delas in i flera segment som vi musiksätter på det sätt vi tror funkar bäst. Dialog med kunderna är A och O – och sen ska förstås medarbetarna stå ut med musikvalen också, säger Petra Dahlman.

Espresso House är nordens snabbast växande kaffebarkedja med 300 kaffebarer i fyra länder; Sverige, Norge, Finland och Danmark. För närvarande öppnar företaget en ny kaffebar i veckan. Espresso House har över 3500

passionerade baristor.  Enligt Petra Dahlman brinner samtliga för kaffe - många även för musik.

– Vi är förstås fantastiskt glada och smickrade över uppmärksamheten. Samtidigt vill jag betona att det för oss är självklart att alla som bidrar till vår framgång ska får ersättning. Också musikskaparna. Deras verk är en viktig ingrediens i vårt kaffe.

Stims motivering till priset lyder "Sveriges ledande kaffekedja Espresso House får Stimgitarren 2016 för att under många år konsekvent och framgångsrikt ha visat hur musik skapar värde i en kommersiell verksamhet. Rätt musik, på rätt plats, vid rätt tidpunkt bidrar till en strategiskt genomtänkt atmosfär och en kaffekultur med helhetsupplevelse för Espresso Houses kunder. Under ett mångårigt samarbete med Stim har man visat att man förstår att medvetet använda musik för att förmedla känsla och berättelse och på så sätt vidga ett redan välkänt varumärkes potential. Espresso Houses nyttjande av musik som ett kraftverktyg är något Stim vill prisa – tillsammans ser vi till att musikskapare ersätts när deras musik spelas på kedjans kaffebarer."

Se föregående års mottagare av Stimgitarren här.

Om Stimgitarren

Stimgitarren har sedan 2002 delats ut till en kund som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet och som varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete.

Bland de tidigare vinnarna finns bland annat Sveriges Television, konsertarrangören Luger, och företaget Swedebeat – som producerar spellistor till gym och träningsanläggningar. 

En förteckning över tidigare mottagare av Stimgitarren finns här.