Nyhet15 december 2023
Vad får restauranggäster att trivas och sitta kvar, och inte minst komma tillbaka? Musiken. Det är något som hamburgerkedjan Bastard Burgers tidigt insåg, och tog fram en specialanpassad radiokanal, bjöd in DJ:s och ordnade livespelningar. Resultatet? Sveriges största premiumhamburgerkedja. Och årets Stimgitarr.

Med 70 restaurangöppningar på sju år har Bastard Burgers etablerat sig rekordsnabbt över hela Sverige. Allra sedan starten i Luleå har de jobbat intensivt med sin musikstrategi för att bygga sitt varumärke och förstärka gästupplevelsen.

Bastard Burgers egen radiokanal som spelas i alla restauranger är särskilt framtagen tillsammans med deras musikleverantör. Målet är att skapa en tillbakalutad, urban stämning, både för gäster och personal. De arrangerar också livespelningar varje gång de öppnar en ny restaurang och har personalfest, och har varit med och arrangerat lokala festivaler.  

Stimgitarren delades ut på torsdagen på en fest på en av Bastard Burgers restauranger i Luleå. Artisten och låtskrivaren Zacke spelade live, och Stims kunder och anslutna fick kvällen till ära prova en specialare: Stimburgaren.

”Bortsett från hamburgaren så är det två saker som är viktigast för oss: ljud och ljus. Rätt låtar, rätt volym och rätt tid på dygnet är sjukt viktigt för upplevelsen på restaurangen. Vi har lagt otroligt mycket tid på detta, och det är skitkul att nu bli uppmärksammad för det.” säger Simon Wanler, grundare och vd för Bastard Burgers.

”Stimgitarren är vårt sätt att uppmärksamma hur musiken framgångsrikt kan samverka med verksamheten, och det är något som Bastard Burgers förstått till fullo. Musiken får maten att smaka ännu mer, och maten gör musiken ännu svängigare. Samtidigt ser de till att musikskaparna får betalt, så de kan använda ny svängig musik på sina restauranger även i framtiden.” säger Casper Bjørner, vd för Stim.

Vinnarmotiveringen lyder:
”Bastard Burgers är inte bara ett matställe – det är en plats där musik och mat förenas. Med rötterna i hiphopen och en stark koppling till hållbarhet har de skapat ett unikt koncept där livemusik, dj-evenemang, och till och med en egen radiokanal, lyfter och stärker hela varumärket. För ett musikaliskt koncept som både höjer smakupplevelsen och stödjer musikskaparna tilldelas de Stimgitarren 2023”.

 

Om Stimgitarren:
Stimgitarren har delats ut sedan 2002 för att uppmärksamma kunder som använder musik på ett genomtänkt sätt i sin verksamhet, och varit noggranna med att musikskaparna ska få ersättning för sitt arbete. Bland tidigare vinnare finns Sveriges Radio, Scandic Hotels, McDonald's, Luger, Viking Line med flera. Övriga nominerade till Stimgitarren 2023 var Malmö Opera, krogkedjan Harrys, musikscenen Bandstationen i Ryd, frisörsalongen Soaki Movement i Umeå, Bygdegårdarnas Riksförbund och studieförbundet Sensus.