Frågor och Svar – Stim Music Room

Här har vi samlat alla vanliga frågor och svar om Stim Music Room. 

Vad är Stim Music Room?

Var ligger det?

Vem får boka Stim Music Room?

Finns det någon begränsning över antal timmar/rum man får boka i taget?

Vad behöver jag ha med mig för att kunna jobba i studion?

Vad finns i de olika rummen?

Vad kostar det?

Kan man spontanboka ett rum om det är ledigt när man är där?

Vilka tider är det öppet?

Hur bokar och avbokar jag?

Hur vet jag om det är ledigt i det rum jag vill boka?

Vad händer om jag måste avboka med kort framförhållning? Kostar det något?

Vad ska jag tänka på när jag är där? Finns det några förhållningsregler?

Vad händer om något går sönder?

Mat och dryck – får man ha med det?

Vem kan man kontakta om man har fler frågor?

Kommer ni att öppna arbetsplatser på fler ställen i Sverige?

Vad är Stim Music Room? 
Det är en arbetsplats i Stim-huset för låtskrivare, kompositörer och förläggare som är anslutna till Stim. 
Totalt är det en 200 kvm stor arbetsplats, med utsikt över Tantolunden i Stockholm. Här finns studios, en scen och öppna arbetsytor där man kan jobba ostört, träffa andra låtskrivare och kompositörer, styra egna sessions eller nyttja vårt lilla konferensrum för möten. Öppnades i juni 2019. 

Stim Music Room är något helt nytt bland upphovsrättssällskap i världen och har utvecklats tillsammans med våra låtskrivare. 

Var ligger det?
Hornsgatan 103 i Stockholm, plan 8. Anmäl dig alltid i receptionen när du kommer. Ska du till något av de bokningsbara rummen kommer du att få passerkort och kod till rummet. För co-workingutrymmet behövs endast passerkort.

Vem får boka Stim Music Room? 
Alla som är Stimanslutna har möjlighet att boka någon av våra studios, helt kostnadsfritt. Co-working utrymmet är inte bokningsbart, utan det är bara att dyka upp (men ta vägen förbi receptionen och anmäl dig och hämta passerkort).

Finns det någon begränsning över antal timmar/rum man får boka i taget?
Du kan max ha tre bokade dagar vid en och samma tidpunkt. Det kan vara tre sammanhängande dagar eller utspritt. 

Vad behöver jag ha med mig för att kunna jobba i studion?
Du behöver ha med en egen dator. Se rumsbeskrivningarna för att se fullständig specifikation över våra studios. 

Vad kostar det?
Att boka och använda sig av Stim Music Room (inklusive studion) är kostnadsfritt för alla Stimanslutna. Gå med i Stim.

Kan man spontanboka ett rum om det är ledigt när man är där?
Ja, det går bra. Prata med Stimpersonal på plats i Music Room eller åk ner till receptionen så löser vi det.

Vilka tider är det öppet?
Under 2020 kommer vi tills vidare ha begränsade öppettider med anledning av coronapandemin.
Måndag-torsdag kl 9:30-15:30
Fredag kl 9:30-14:00

(Ordinarie öppettider är måndag-torsdag kl 9.00-17.00 och fredagar kl 9.00-15:30.)

Hur bokar och avbokar jag?
Bokning sker på stim.se/musicroom.Uppgifter om hur du meddelar oss om en eventuell avbokning finns i bekräftelsemailet du får av oss. För co-workingutrymmet finns ingen bokning. Skulle det mot förmodan vara fullt när du vill komma upp så meddelas du det i receptionen. Sista minuten-bokningar släpps via instagram stories på vårt konto @Stimsweden där först till kvarn gäller. 

Hur vet jag om det är ledigt i det rum jag vill boka?
Skicka in önskemål på önskade dagar via formuläret på stim.se/musicroom. Skulle dina önskade dagar vara upptagna återkommer vi med förslag på närliggande lediga dagar. Framöver kommer vi lansera ett mer utvecklat bokningssystem. 

Vad händer om jag måste avboka med kort framförhållning? Kostar det något?
Eventuell avbokning ska ske minst 48 timmar innan. Om man inte avbokar i tid eller inte dyker upp har man förbrukat sin möjlighet att boka något av rummen i en månad.

Vad ska jag tänka på när jag är där? Finns det några förhållningsregler?
Studiorummen innehåller instrument och teknik som ska behandlas varsamt. Innan du får passerkort till Stim Music Room kommer vi be dig att skriva under ett användaravtal där du förbinder dig att respektera vissa förhållningsregler. Utöver detta har Stim åtagit sig att följa de riktlinjer som publicerats i Musiksveriges Manifest (https://www.musiksverige.org/jamstalldhet) och vi förutsätter att våra anslutna och gäster agerar på ett sätt som rimmar med dess andemening. 

Vad händer om något går sönder?
Självklart är det viktigt att man behandlar innehållet i studiorummen med respekt och att man inte är oaktsam med instrument och teknisk utrustning, vilket du också åtar dig när du skriver under avtalet för att kvitta ut koden till studion. Skulle olyckan vara framme så är självklart instrumenten försäkrade.

Mat och dryck – får man ha det?
I de bokningsbara rummen vill vi inte ha mat och dryck. I co-workingutrymmet finns dryck, men är du hungrig får vi hänvisa dig till någon av alla de restauranger som finns i kvarteret.

Vem kan man kontakta om man har fler frågor?
Maila till: musicroom@stim.se. På plats i Music Room finns det även ett telefonnummer du kan ringa till om du har funderingar.

Kommer ni att öppna fler arbetsplatser på fler ställen i Sverige?
Stim Music Room har byggts i Stimhuset på Hornsgatan i Stockholm. Vi äger huset och har därmed möjlighet att på ett kostnadseffektivt sätt kunna skapa en sådan plats. Vi har byggt om i befintliga lokaler och anställda har flyttat runt och sitter numera lite närmare varandra, detta för att skapa plats åt Stim Music Room. Vi har också hållit nere kostnader och ekonomisk risk genom samarbeten med partners som vill stötta projektet. Vi kan just av kostnadsskäl i dagsläget inte erbjuda samma sak på andra geografiska platser i Sverige, men detta är ändå en viktig möjlighet som många kan ta del av och självklart är man lika välkommen hit vart man än bor i Sverige. 

Lokalen är det ena benet i denna verksamhet och innehåll i form av seminarier och kunskapsdelning en annan. Dessa programpunkter kommer vi naturligtvis dela så att det går att ta del av över hela landet för alla stimanslutna. 

Fler frågor? Maila musicroom@stim.se eller skriv till oss på sociala medier.