Startkit för dig som är Stimansluten

Är du ny i Stim? Eller vill du bara påminna dig om de mest grundläggande Stimkunskaperna för dig som skapar musik? Här hittar du svar på just det.

Om du klickar på en av länkarna så hoppar du direkt till det avsnittet. Om du är helt ny rekommenderar vi att du börjar från början och läser igenom allt för att få koll på helhetsbilden.

Till att börja med – hur får jag pengar från Stim?

Det korta svaret är: när din musik har spelats offentligt.

Det gäller alltifrån spelningar i radio och digitala musiktjänster, till konserter och tv-program - och mycket mer. Kom ihåg att det gäller både för spelningar i Sverige och i andra länder. Läs separat om alla musikkällor vi betalar ut för.

Det längre svaret är att innan pengarna hamnar på ditt konto så måste du ha skickat information till oss om din musik. Vi måste få veta att verket över huvud taget finns, att det är skrivet av dig, vilka som är dina medkompositörer och en del annat. Om musiken har spelats live så kan du ligga steget före och rapportera in spelningarna så snabbt som möjligt på Mina sidor.

Utöver det måste du hålla ditt bankkonto uppdaterat och vi måste ha tagit betalt för musikperioden, ha matchat betalningen mot rapporter över musiken som har spelats och slutligen koppla ihop det med din låt.

Men vi börjar med kärnan i Stimvärlden - verkregistreringen.

Registrera dina låtar hos Stim

Genom att logga in på Mina sidor har du tillgång till en rad nyttiga funktioner för dig som skriver musik. Den viktigaste är "Mina verk" där du lägger upp all information om dina verk. Ju mer information desto bättre. Dina uppgifter används för att matchas mot rapporter som vi får in från bland annat musiktjänster och radiostationer och de listorna ser lite olika ut. Om vi har mycket information från början så blir hela utbetalningsprocessen bättre och snabbare.

Skicka in låtlistorna för att få dina livepengar snabbare

När din musik har spelats live, av dig själv eller någon annan, så kan du själv påverka hur snabbt du får pengar. En viktig pusselbit när vi hanterar pengar för livespelningar är själva musikrapporten, dvs låtlistan för den aktuella spelningen. Den innehåller både artist, titlar, speltider och namn på upphovspersonerna. På Mina sidor går du in under Rapportera spelning: Live i Sverige och lämnar alla uppgifter om spelningen där.

Inspelning och verk - vad är egentligen vad?

När vi pratar om ett verk så menar vi själva låten, kompositionen om man så vill. Ett verk kan i sin tur finnas i en rad olika framföranden. Till exempel är verket "Visa vid vindens ängar" skapat av Mats Paulson. Men verket finns inspelat av en rad olika artister. Inspelningen och verket är alltså inte samma sak, men är både viktiga pusselbitar när vi pratar om rättigheter i musikvärlden. När det gäller Stim är det generellt sett verket som vi pratar om eftersom vi hanterar rättigheterna för låtskrivarna.

Uppdatera dina uppgifter

När du är inloggad på Mina sidor är det bra att ha för vana att gå in på "Mina uppgifter". Där kan du hålla ditt kontonummer, e-postadress och hemadress uppdaterade. Där hittar du också kontrolluppgifter och eventuella fullmakter. Genom att vara uppdaterad missar du inte viktig information från oss och ser samtidigt till att pengarna når dig i tid.

Om du saknar ersättning för din musik

Det finns normala väntetider från det att din musik har spelats tills det att vi betalar ut ersättning för det. En så kallad "musikperiod" delas ofta in i kvartal. Till exempel rapporterar en streamingtjänst ofta in musikanvändning för ett kvartal i taget till oss. Om din musik har spelats i januari måste alltså hela perioden januari-mars slutföras innan vi får någon rapport. Sedan ska musiktjänsten betala Stim för användningen inom avtalad tid. Och därefter ska vi matcha pengarna med de rapporter som vi får från dem. När vi har kopplat ihop alla bitar och just ditt verk har fått ett belopp så betalar vi ut pengarna till dig. Vi har en beloppsgräns som innebär att du måste nå upp till 100 kr innan pengarna betalas ut till ditt konto.

Om du trots allt inte har fått dina pengar kan du skicka in ett ärende till oss. Läs mer om hur du går till väga för meddela oss om utebliven ersättning.

Vill du veta mer?

Du hittar en massa mer information för dig som skriver musik under Hitta svar. Och tveka inte att kontakta vår Medlemsservice om du behöver hjälp eller support. Vi finns här för dig.