Om du saknar Stimersättning

Har din musik spelats utan att du fått Stimpengar för det? Här kan du läsa om vilka regler som gäller samt hur du skickar in en reklamation för utebliven ersättning.

Om du hittar fel eller saknar något i den utbetalning du fått från Stim, kan du skicka in en så kallad reklamation. När du läst igenom informationen på den här sidan och vill skicka en reklamation loggar du in på Mina sidor och går vidare till menyn "Utbetalning saknas".

Tänk på att det finns naturliga fördröjningar, som gör att dina Stimpengar kan komma först vid ett senare utbetalningstillfälle. Till exempel om vi inte har fått betalt av den som använt din musik eller om vi saknar rapporter för framförandet.

Läs igenom följande kriterier innan du gör din reklamation

  1. Du måste ha registrerat ditt verk hos Stim via Mina sidor.
  2. Du måste med hjälp av dokumentation kunna visa att framförandet som du saknar ersättning för har ägt rum. T ex genom ett programblad från konserten, en länk till radiokanalens spellista, eller motsvarande.
  3. Dubbelkolla att tidsperioden då verket framfördes har ingått i någon av Stims tidigare utbetalningar. I vår översikt för utbetalningarna listar vi både tidsperiod och musikområde.
  4. Du måste säkerställa att sista reklamationsdatum inte har passerat.
  5. För att kunna reklamera utebliven Stimersättning måste beloppet för framförandet vara värt 200 kr eller mer.


Andra kriterier eller krav än de som nämns ovan kan gälla, om Stim bedömer de vara relevanta för reklamationen.

Om du vill läsa detaljerat vilka riktlinjer vi går efter kan du gå vidare till Stims fullständiga reklamationspolicy.