”Väldigt fort förstod jag att det här var möjligheten att få jobba med det som jag tycker är roligast”

Kim Abelsson Foto: Maria Gunnesson, Pustervik foto: Leo Aadland
Det är förmiddag och solen lyser över Järntorget i Göteborg. Staden är fylld till bredden av besökare eftersom festivalen Way Out West pågår samtidigt som världsstjärnan Ed Sheeran sålt ut dubbla spelningar på Ullevi. Vi är på Göteborgs legendariska scen Pustervik för att ta ett snack med Kim Abelsson, Pusterviks bokare och känd för många också som grundare av alternativa rock, pop & countryklubben Woody West.

Vad driver dig?

– I grund och botten är jag ett musikfan. Det har jag varit sen jag var liten på 70-talet hemma i Trollhättan. När barnbidraget kom fick jag alltid välja en skiva. Jag valde då barnskivor att lyssna på men när jag blev runt tretton började jag samla på skivor och intressera mig för artister och band.

Rätt snart blev musikintresset det viktigaste i livet och Kim provade att spela i olika rockband. Drömmen var väl i början att bli rockstjärna men istället dök det upp en möjlighet att bli klubbarrangör och göra konserter ihop med en av Göteborgs mer etablerade arrangörer.

– Väldigt fort förstod jag att det här var möjligheten att få jobba med det som jag tycker är roligast. Det var hobbyverksamhet under många, många år men målet var att det skulle bli ett yrke för mig att kunna leva på. I samband med att Pustervik gjorde en ombyggnation 2012 startades verksamheten om. Pustervik Kultur AB bildades och då anställde man mig som bokare.

Vad tycker du är det speciella med Pustervik?

– Varför jag blev så förälskad redan innan jag fick en anställning här är att det är en plats som är öppen för alla. Pustervik har alltid varit alternativ, oberoende och genuint passionerad genom alla led. En mötesplats för jättemånga människor och musikstilar.

För Kim blir musiken mest intressant när den har som mål att fylla ett annat syfte än just det kommersiella. Att musiken snabbt kommer upp på listor eller har många streams är inte det viktiga.

– Sen kan det så klart bli så ändå. Många av de vi jobbat med under åren har blivit riktigt stora. Det är också det som är vår styrka, att hitta låtskrivare och band direkt de dyker upp på kartan, tidigt. Som exempel kan nämnas Bon Iver, Tame Impala, Tallest Man On Earth och First Aid Kit som alla har spelat på Pustervik.

Varför funkar det så bra här?

– Det vi har lärt oss genom åren, som jag tycker att Pustervik har varit bra på är att hitta vilka värden som är viktiga för oss. Att vi tar hand om artister, publik och personal så att arrangemangen blir kul. Oavsett om det sålt mycket eller lite biljetter. Det finns en professionalitet som röd tråd här och en värdegrund.

– Jag tycker vi är duktiga här. Göteborg Stad också som förutom Pustervik har en mängd livescener som har hjälpt Göteborgs musikliv att nå mål. Målbilden från början är ju kanske inte att spela på Way Out West. Det kanske är att fylla Oceanen, att spela på Musikens Hus eller att spela på de gamla klubbarna som Nefertiti eller Truckstop Alaska när det fanns.

– Det levande musiklivet blir ett skäl att flytta till Göteborg, det blir ett skäl till att åka till Göteborg och ett skäl att leva i Göteborg säger Kim. 

Hur har det gått att komma tillbaka efter pandemin?

– Det har spekulerats mycket, ett bra tag i den frågan. Det märktes precis när det skulle dra igång igen att det var rost i maskineriet. Det har tagit ett tag att komma tillbaka i matchform. Jag tror att en större utmaning nu under sommaren är att vi arrangörer helt plötsligt konkurrerar med grannens grillkväll, familjens solsemester och att hela Sveriges kuster gör stadsfestivaler och liknande. För att sälja biljetter som arrangör måste du ha någonting som är i rätt sammanhang och intressant. Det funkar inte nu att säga att folk kommer vara sugna för att det varit stängt i två år. De får inte mer tid även om många trodde det.

Vad ser du för fler utmaningar?

– Det som går under namnet klubbdöden, det har det pratats om för lite kan jag tycka. Vi måste börja bygga fler små venues (scener). Det är jättesvårt att bara gå direkt från er pop up studio till Spotify och att spela på Way Out West till exempel.

Vilken storlek på lokaler saknas?

– ­Jag tycker att 300-kapaciteterna saknas. Varje stad borde ha ett par stycken för att hjälpa musiklivet lokalt. Vi på Pustervik kan ju skifta vår kapacitet lite inom huset men startkostnaderna är ju väldigt höga eftersom vi kan ta tusen personer. Stora lokaler innebär höga kostnader. Nästan alla venues i västvärlden jobbar ju så som vi gör med att man har en livemusikdel och sen behöver man en bar eller nattklubb för att utöka tiden att tjäna pengar. Att bara tjäna pengar på biljetter är räcker inte för att få verksamheten att fungera.

Vad tror du behövs för att det ska bli fler små scener?

– Det behövs en seriös satsning på det. Ansvariga politiker måste fundera på om de vill att såna här verksamheter ska finnas, hur mycket kostar det och hur bör den bedrivas för att man ska kunna gå runt?

– Det behövs en politisk vilja att förstå var det svenska musikundret kommer ifrån, det är inte bara Spotify. Det här är också kultur, en scenkonst. Svensk Live har gjort ett jättebra jobb här som påtryckare, de har stått för en stor förändring av synen på livemusik politiskt där rock och pop tidigare inte har ansetts ha ett kulturellt värde på samma sätt som annan musik.

Ser du fler utmaningar framåt för livemusiken?

– Det digitala samhället har inneburit att allt ska kunna mätas. Som att allt mätbart har mer tyngd. Men sånt som inte kan mätas är värt att värna om ändå. Delar av populärkulturen är inte kommersiell och behöver stöttas på liknande sätt som t ex kammarmusik och opera. Annars riskerar vi att hantverket, kunnandet inom livemusik försvinner med de små scenerna.

Har du positiva spaningar?

– Vi ser jättemånga unga som vill vara en del av live- och nattklubbskulturen. Med det digitala kommer också underbara hjälpmedel att lära sig förstå saker och sammanhang. Allt var inte bättre förr! Du har allt inom musikhistoria ett par klick bort. En av de finaste sakerna med populärkulturen är att den alltid är levande och att ungdomarna driver på den.

Vill du tipsa om vad som händer här på Pustervik i höst?

– Whitney kommer tillbaka i höst, en duo från Chicago. Jag träffade dem redan när de var tonåringar och hade ett annat band. När de var ute på sin första europaturné hade de bara släppt två låtar men vi bokade dem ändå när de ändå skulle till Oslo på en festival. Vi fick bjuda in folk för att vi skulle nå 50 personer i publiken. Efter en rad succéspelningar utomlands hade snacket gått och när de kom tillbaka sålde de ut Pustervik med eget namn. I november kommer de tillbaka igen!

Har du tips på svenska låtskrivare som är på gång?

– En tjej som jag är jätteförtjust i är Maja Francis. Hon kommer definitivt få sitt genombrott i höst eftersom hon kommer att vara med i ett populärt program på tv4. Hon har sån stor talang så det kommer folk inte att kunna missa.  Det finns en till tjej som inte kommer gå att stoppa som är från Göteborg och går under namnet Virginia And The Flood. Cornelia som hon heter har en otrolig röst och närvaro, en musikalisk kraft. Vill också tipsa om Truls Mörk från Slowgold och Graveyard. Det finns mängder!

Kim Abelsson Foto: Maria Gunnesson

Kim Abelsson, foto Maria Gunnesson

Pustervik, foto: Leo Aadland

 

Om Pustervik

Pustervik har sedan 1920-talet varit en del av Göteborgs nöjes- och kulturliv. Läs mer på Pusterviks webbplats.

Pustervik har Stims musiklicens för livemusik och bakgrundsmusik. Vill du också anordna livemusik? Läs mer och hitta rätt licens i Stims webshop