11 oktober 2017
Vad ska du tänka på när du skriver musik ihop med andra? Stims Göran Carlsson reder ut vad som gäller och ger tre konkreta tips.

– Kom överens om vem som har gjort vad redan från början! Annars kan ni bli osams – i synnerhet om låten blir en stor hit.
Det är det viktigaste tipset Göran Carlsson på Förlagsservice, Stim, ger till de låtskrivare som jobbar ihop i grupp.

Det är inte bara antalet låtskrivare som ökar, det är inte ovanligt med upp till 8–10 personer. Flera upphovspersoner har dessutom egna originalförlag, som i sin tur avtalar med de större musikförlagen om att sköta administrationen.

Göran Carlsson Foto: Daniel Nordström

– I USA har det varit så i många, många  år och i Sverige var Per Gessle en av de första när han startade sitt musikförlag Jimmy Fun Music i mitten av åttiotalet. Sedan dess har det blivit allt vanligare, säger Göran Carlsson.

För Stim innebär detta ingen skillnad annat än de kan få in verk anmälningar från flera förlag för samma låt. Stim slår då ihop dessa till en post.

– De avtal som tecknas med musikförlagen – oavsett om det är som originalförläggare eller som administrerande musikförlag – är väldigt viktiga. Vilken andel som går till musikförlaget, vilka länder som det gäller, kontraktstiden och vilka villkor som gäller utanför Norden.

I dagens musikbransch räcker det inte bara med att vara talang, du måste även vara både entreprenör och affärsman för att ha en större chans att lyckas.
Och i alla tider så har det funnits DIY (Gör-Det-Själv) upphovspersoner/artister, de som har kvar sina låt och inspelningsrättigheter  (oförlagd, ligger i manus, och eget musikbolag), men under senare år har dessa blivit flera.

Det är också viktigt att på ett väldigt tidigt stadium komma överens om vem som har gjort vad. Ett intyg bör upprättas mellan upphovspersonerna som visar var och ens andel av låten. Ni kan till exempel använda blanketten ”agreement of copyright split” (anmälan om fri fördelning).

– Sedan kan det förstås alltid komma in någon ny ”melodidoktor” sent i processen om man har kört fast. Det är också större chans att få låten inspelad om det finns en känd upphovsperson bland låtskrivarna. Men oavsett detta så är det viktigt att ha järnkoll på hur pengarna ska fördelas. Och de allra flesta skriver också tydliga överenskommelser, säger Göran Carlsson.

Göran Carlsson rekommenderar även att låtskrivarna håller koll på stim.se att verken är registrerade på rätt sätt. Stim får ibland andra stavningar av låttiteln på musikrapporterna och då uppstår matchningsproblem, vilket kan leda till att utbetalningen dröjer.

– Om du utöver låtskrivare även är artist eller skriver låtar för andra kan du dessutom begära att bli musikrapportör hos Stim. Då kan du gå in och se om Stim saknar låtlistor från spelningar som den ansvarige arrangören har betalat in pengar från. Du kan då komplettera med låtlistan och även själv musikrapportera från spelningar vi inte känner till. Så ägna gärna två timmar, två månader före varje utbetalningstillfälle åt att kontrollera detta – det kan göra resultat i din Stimavräkning!

Tre tips från Stim

  1. Kom tidigt överens om hur stor andel av de totalt 100 procenten som var och en har bidragit med.
  2. Säkra att alla låtskrivarna är anslutna till Stim eller en annan upphovsrättsorganisation.
  3. Lägg ner någon timme inför varje utbetalningstillfälle på att hålla koll på att verket verkligen är registrerat på rätt sätt – med rätt stavning – och att det rapporteras när låten spelas live.
     

Läs också vårt reportage om att skriva tillsammans, där du hittar intervjuer med tre låtskrivare som delar med sig av sina egna erfarenheter.