Stims verksamhet har ända sedan starten 1923 haft två huvudpersoner i fokus; musikskaparen – upphovspersonen som är ansluten till Stim, och musiklyssnaren – kunden som betalar för att få använda musiken. Ett kretslopp som är helt beroende av de stimpengar som betalas ut, och av upphovsrätten som gör själva ersättningen möjlig. Utan det tystnar musiken. Genom denna musikaliska odyssé vill vi både fira ett fantastiskt århundrade av musik – och lyfta förutsättningarna som gjort musiken möjlig.
Stims engagemang i låtskrivares rättigheter har gått som en röd tråd genom den svenska musikhistorien. Vill du dyka ned i enskilda årtal och omslutas av hela hundraårsresan? |
Några årtal i Stims 100-åriga historia
1923 – Starten av Stim
1948: Skivor och television
1959: Folkparker och nya musikstilar
1976: Disco och bakgrundsmusik
1987: Fler tv-kanaler och bärbar musik
1995: Cd-skivan och ett svenskt under
2008: Streaming tar över
2023: Nya plattformar och förändrad juridik
Text och research: Bartosz Petryk, Centrum för Näringslivshistoria och Stim
Illustrationer: Johan Isaksson