Melissa Horn: Musiken får inte skymma texterna

2010-08-04

Melissa Horn. Foto: Rickard Eriksson
Melissa Horn. Foto: Rickard Eriksson

Melissa Horn fick skivkontrakt innan hon gått ut gymnasiet. Nu har hon släppt sitt andra soloalbum som liksom debutalbumet präglas av sorgsna låtar om vissnande förhållanden.

När Melissa Horn var sexton år började hon spela gitarr. Ganska omgående tröttnade hon på att spela andras låtar och började skriva egna.

– Redan när jag skrivit den första låten förstod jag att det var det här jag ville göra, skriva och spela egen musik. Jag har ett behov av att uttrycka mig genom musik, dessutom är det otroligt roligt. Därför satt jag hemma med gitarren när mina kompisar gick ut och festade.

Hon fann sig snabbt tillrätta i låtskrivandet men var nervös när hon skulle spela upp det hon skrivit. Hon fick bra respons från sina kompisar och lärare och vågade därför fortsätta.

Självständig gentemot musikbranschen

Efter en spelning fick Melissa kontakt med ett skivbolag som ville att hon skulle skicka in en demo. Hon hade inte särskilt många låtar men fick tag på en producent som var villig att hjälpa henne med demoinspelningen. På skivbolaget var man nöjd. Melissa gick andra året på gymnasiet, hade skrivit en handfull låtar och fått ett skivkontrakt.

Melissa lät inte framgångarna stiga henne åt huvudet. Hennes mamma, sångerskan Maritza Horn, hade lärt henne att inte låta sig ledas bort från sin egen väg av musikbranschens strateger.

– Jag har aldrig haft några romantiska artistdrömmar. En förutsättning för att jag ska vilja ägna mig åt musiken är att jag får göra det på mitt sätt.

Texterna är det viktigaste

Förra året släppte Melissa sitt andra soloalbum. Det var få recensenter som avstod från att jämföra henne med Lars Winnerbäck. Men Melissas texter är Melissas texter och det är med dem hon bygger sin musik.

– För mig är texten låtens kärna. Därför använder jag inte särskilt många ackord i min musik – jag vill inte måla över texten med musik.

Melissas texter är inte storybaserade. Däremot bygger de på hennes egna erfarenheter av vissnande förhållanden, svartsjuka, om att ge upp och om att kämpa, om att överge och att bli övergiven. Men någon fullständig bild av Melissa ger inte de svärtade texterna.

– Nej, jag bearbetar vissa saker genom att skriva låttexter. När jag är glad har jag inte samma behov av att skriva. Då är jag ute och är glad i stället, och har varken ro eller behov av att skriva.

Perfektion är inget att sträva efter

Nätterna är Melissas skrivtid. Hon skriver sällan innan klockan nio på kvällen och tvingar sig aldrig att skriva. Hon utgår från texten som växer fram rad för rad och är noggrann med att inte vika av från den första känslan. Musiken följer efter på en rads avstånd.

Någon planering av formen gör hon inte, utan arbetar sig intuitivt, oftast långsamt, framåt. Hon varken skriver ned eller spelar in låten förrän den är färdig. Hon minns ändå.

Under sina spelningar vill Melissa njuta och känna sig fri inför publiken. Det gör hon bäst när hon får vara helt spontan.

– Jag gör ofta ändringar in i det sista. Precis innan jag går upp på scen, kan jag bestämma mig för att jag ska ta en låt ensam.

Melissa inser att spontaniteten kan stå i vägen för ett perfekt resultat, men något sådant eftersträvar hon heller inte.

– Perfektion betyder inte något i sig. Jag gillar tvärtom musik som inte är perfekt. Utan spontanitet blir det tråkigt.

Mattias Franzén
mattias.franzen@stim.se

(Texten får återges med angivande av källa)

Bookmark and Share

 

 

 

 

Namn

Melissa Horn

 

Ansluten sedan

2007

 

Antal verk i Stims register

22

 

Bor

i Stockholm

 

Aktuell med

sommarturné

 

Lyssnar på

folk som lägger kärlek i sina texter

 

Spelar

gitarr och sjunger