Torgny Söderberg: Man måste tro på musikens kraft

2009-11-02

Torgny Söderberg. Fptp: Rickard Eriksson
Foto: Rickard Eriksson

Torgny Söderberg, som bland annat skrivit Diggi-loo diggi-ley, Fröken Ur sång och 100 procent, är en av många musikskapare som märkt av den sjunkande skivförsäljningen. Men till skillnad från de flesta andra upphovsmän kompenseras han nästan fullt ut av ökade intäkter från liveframföranden.

– För mig har liveframförandena blivit en allt viktigare del av inkomsterna. Att det blivit på det sättet beror nog på att jag skriver mycket bruksmusik för till exempel dans och revy. Dessutom har Sverige drabbats av schlagerfeber de senaste åren vilket gjort att man plockat upp mina gamla låtar igen.

Torgnys debut ägde rum i föräldrahemmets tvättstuga. Han var åtta år och tillsammans med sin syster satte han upp revyer med belysning, scenografi, manus och egen musik. Publiken utgjordes av familj, vänner och grannar.

I tonåren startade han jazzbandet Bohemia, men han hade ännu inga tankar på att ägna sig professionellt åt musik.  

– Att i Varberg under tidigt sextiotal försörja sig som musiker var nästan otänkbart. Musiker ansågs vara mer eller mindre suspekta typer som spelade på stadshotellet. Att arbeta med musik var fortfarande inget riktigt yrke.  

Bytte jazz mot pop

När Beatles slog igenom skaffade sig Bohemia en ny repertoar. Det nya soundet krävde en gitarr och Torgny lade trumpeten åt sidan och blev i stället bandets gitarrist.

– Jag kom närmre musiken med gitarr och popmusik än vad jag gjort med trumpet och jazz. Det var också då som jag började skriva musik mer på allvar.  

Efter gymnasiet arbetade Torgny som ingenjör på SKF. Törsten efter att skriva musik släckte han på kvällarna. Han började göra sig ett namn som kompositör vilket ledde till att han fick beställningar från olika band i Göteborg.  

Till svensktopp och melodifestival

Början till ett genombrott kom 1972 när han satt i studion för att spela in en skiva. Mitt under inspelningen råkade Lasse Samuelsson ringa och hörde Vart tar alla vackra drömmar vägen? spelas i bakgrunden. Han tände direkt på Torgnys låt och ordnade så att Titti Sjöblom sjöng in den. Låten hamnade på Svensktoppen och fick även representera Sverige i Östersjöfestivalen.  

– Framgångarna gav mig blodad tand och jag insåg att jag borde lära mig mer om upphovsrätt, Stim och musikbranschen i övrigt. Det hade jag stor nytta av när jag började gå med mina inspelningar till musikförlagen. Jag visste hur saker skulle gå till och fick en hel del låtar placerade.  

Family Four spelade in Vårt svenska Eldorado, Sylvia Vrethammar Lasta inte mig och Östen Warnerbring Maria. De två senare blev även uttagna till 1973 års Melodifestival utan att komma till final.  

Året därpå, 1974, placerade sig Torgnys låt Fröken Ur sång med hjälp av Titti Sjöblom på en fjärdeplats i Melodifestivalen. På förstaplats kom som bekant Waterloo.  

– Det var helt fantastiskt att få vara med i det årets melodifestival. Ett roligt inslag var att alla bidrag framfördes i tv av sånggruppen Ajax veckorna innan finalen. Då var det fortfarande tydligt att det i första hand var melodierna som tävlade mot varandra – inte artisterna. Sedan var det förstås bra att det var Abba som framförde Waterloo i finalen.  

1984 – tio år efter fjärdeplaceringen med Fröken Ur sång fick Torgny sin största framgång som låtskrivare. Bröderna Herrey framförde då Torgny Söderbergs och Britt Lindeborgs låt Diggi-loo diggi-ley. Låten vann både den svenska finalen och Eurovision Song Contest i Luxemburg. För upptäckten av bröderna Herrey stod Bert Karlsson.  

In i skivbranschen

Det var i mitten av 1970-talet som Torgny kom i kontakt med Bert Karlsson.  

– Jag lärde känna Bert när han ringde för att beställa några dansbandslåtar av mig. Lustigt nog berättade han att han inte gillade det han hört av mina låtar. När jag frågade honom varför han då beställde musik av mig, sa han att han var övertygad om att jag kunde skriva på ett annat sätt.  

Samarbetet med Bert Karlsson blev allt mer omfattande. Tillsammans startade de musikförlaget Club Mariann Music och Torgny tog tjänstledigt från sin ingenjörstjänst. Det blev en hektisk period då han arbetade både som kompositör, textförfattare, musikförläggare och skivproducent. Han byggde en inspelningsstudio och var sin egen ljudtekniker.  

– Vi arbetade på ett ganska udda sätt. Till exempel tog vi in en blandad grupp på 25 personer ”från gatan” som fick lyssna igenom de låtar som vi ville spela in.  

Privatkopieringen ett problem

Samarbetet med Bert Karlsson varade till mitten av 1980-talet. Sedan gick Torgny vidare med grammofonbolagen Big Bag (tillsammans med Lasse Holm) och Musikverkstan. Han knöt till sig stora artister som Lena Philipsson, Arvingarna och Peter Jöback. På 1990-talet bestämde han sig emellertid för att lägga ned verksamheten.  

– Det är svårt att driva ett litet bolag med stora artister. Marknadsföringen kostar helt enkelt för mycket. Dessutom har man ett stort ansvar för artisterna. I dag är jag bara en ledig, fri och kreativ kompositör. Det enda uppdraget som producent är för sommarshowen Diggiloo.  

En annan anledning till att Torgny lämnade skivbranschen var att det blev allt svårare att sälja skivor. Men att skivbranschens problem skulle ha sin huvudsakliga grund i illegal fildelning, tror han inte.  

– Problemet är äldre än fildelningen. Det handlar snarare om privatkopiering än piratkopiering. Nedgången i skivförsäljningen började när kassettdäcken kom ut på marknaden. Sedan har den illegala fildelningen tillkommit, men jag tror att en tydlig lagstiftning och tydliga prejudikat kommer leda till att den minskar – människor vill göra rätt för sig.  

Vill skapa nyfikenhet hos lyssnaren

Torgny berättar att han är, och alltid har varit, väldigt hungrig på att komponera.  

– Jag är ständigt sugen på att prova nya kombinationer av toner. Jag är nyfiken av mig och varje morgon när jag vaknar undrar jag vad dagen ska bära med sig. Vägen mellan skiss och färdig komposition är ett äventyr.  

Bland det viktigaste i kompositionsarbetet, menar Torgny, är att skapa förväntningar hos publiken.  

– Musiken får aldrig stå och stampa utan måste hela tiden leda framåt. Helst ska lyssnaren redan under introt bli nyfiken på vad som ska hända i refrängen – en, så att säga, fördröjd verkan.  

Torgny kan se ett drag som går igenom i nästan alla hans kompositioner.  

– Mina låtar brukar ofta gå upp i oväntade finaler. Det är nog ett signum som jag lagt mig till med av bara farten. Jag kan inte låta bli att krångla till det lite i en extraordinär coda.  

Viktigt att tro på låtarnas kraft

Idéerna till en ny låt får Torgny i första hand från textuppslag, men det är också viktigt för honom att ha en tänkbar avsättning för låten.  

Arbetet från idé till färdig demo brukar ta honom mellan fyra månader och ett år. Därefter vidtar arbetet med att lansera låten. Det är ett viktigt moment som också kan vara jobbigt, berättar Torgny:  

– Det gäller att tro på sin komposition, att förlita sig på att den har en egen kraft. Man får inte ge upp om låten sågas av en person. Fokusera i stället och släpp inte taget. Var envis och måla färdigt din tavla! Även om jag kanske är hjälpt av att jag är etablerad, måste jag säga att konkurrensen är mycket hårdare i dag än förr. Det finns så många som är så bra på att skriva.

Mattias Franzén
mattias.franzen@stim.se

 

(Texten får återges med angivande av källa)

Bookmark and Share

 

 

 

 


Namn
Torgny Söderberg

 

Aktuell med
planerar nästa års Diggiloo-turné

 

Ansluten sedan
1972

 

Antal verk i Stims register
361

 

Bor
i Skara

 

Lyssnar på
gärna hitlistor men också Stravinskij, Haydn och Mozart.

 

Spelar
trumpet och gitarr. Komponerar vid pianot.